
.........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

doi:10.1017/S1049096518002093	 © American Political Science Association, 2019	 PS • April 2019  287

The Profession

Academic Censorship in China: The Case 
of The China Quarterly
Mathew Y. H. Wong, Education University of Hong Kong

Ying-ho Kwong, University of Hong Kong

ABSTRACT  The recent censorship requests made by Chinese authorities to Western 
academic publishers have sent shockwaves throughout the academic world. This article 
examines the high-profile The China Quarterly incident as a case in point. Because the cen-
sorship is expected to be followed by similar demands to other publications, it is important 
for the academic community to explore the logic behind it. This research article provides 
a preliminary analysis of publications on the censorship list and compares them to uncen-
sored articles on similar themes. This exercise allows us to draw important insights. Theo-
retically, this article makes an original contribution by going beyond the censorship within 
to outside China. Empirically, it offers a comprehensive analysis of what China wants to 
censor and the context for its actions.

On August 18, 2017, the academic community was 
surprised by an announcement made by Cambridge 
University Press (CUP), the publisher of The China 
Quarterly (CQ). At the request of Chinese State 
Administration of Press, Publication, Radio, Film 

and Television,1 more than 300 research articles and reviews were 
censored; specifically, they were made inaccessible from the CUP 
website in China. Although this is not the first case of academic 
censorship in China, it is surely the most high-profile example 
to date. Initially, CUP justified the decision by stating that the 
entire website otherwise would be blocked. Amid the ensuing 
outcry, CUP quickly reversed its decision a few days later, making 
all of the articles available again. At the time of this writing, it 
is still not clear what further actions the Chinese authorities 
will take.2

The incident is controversial not only because of the pres-
tigious standing of CQ in its field but also because of the near- 
acquiescence of a major Western academic publisher. Regardless 
of the eventual outcome, this incident has significant implica-
tions. Rather than being a standalone occurrence, it was reported 
that the Journal of Asian Studies and the American Political Sci-
ence Review, also published by CUP, received similar censorship 
requests on August 22 and September 20, respectively. According 
to CUP, all international publishers are facing the long-term chal-
lenge of censorship from China. Indeed, in October, Critical Asian 
Studies, published by Taylor and Francis, stated that two articles 

were reprinted in China with significant cuts based on political 
consideration without permission from the authors, journal, and 
publishers. In November, another publisher, Springer Nature, 
admitted that more than a thousand China-related articles had 
been removed from the official websites of the Journal of Chinese 
Political Science and International Politics. This article attempts 
to provide a much-needed analysis to make sense of academic 
censorship through the case of CQ.

It may be still too early to discuss what this incident means for 
the future of China studies and academic freedom inside China or 
elsewhere. Regardless, it is important to understand the rationale 
behind this move. We attempted to establish patterns in the wide 
range of authorship, publication dates, and topics in the targeted 
articles. Given the unprecedented nature of the request, one likely 
aim of the censoring agencies was to first test responses of the 
publisher and the international community; thus, they may have 
limited the number of articles on the list. This leads to the crucial 
question: What determines if an article is targeted for censorship?

The preliminary view of scholars (especially those affected) is 
that those who created the list probably did not actually assess 
the content of the articles (Ruwitch 2017). (This view is supported 
by the following analysis.) To provide a satisfactory answer to the 
question, it may not be sufficient to simply examine what is on 
the banned list; it is equally important to investigate what is not 
(at least in this round of censorship). This article compares the 
two sets of articles—banned and not banned—to tease out the 
logic behind this censoring action.

In the context of this research note, several caveats are in 
order. First, it should be emphasized that we do not intend to offer 
researchers and publishers the key to “bypassing” future poten-
tial censorship (or, worse, to exercise self-censorship) because 

Mathew Y. H. Wong is assistant professor in social sciences at the Education University 
of Hong Kong. He can be reached at myhwong@eduhk.hk.
Ying-ho Kwong is a PhD candidate in politics and public administration at the 
University of Hong Kong. He can be reached at u3005410@connect.hku.hk.

https://doi.org/10.1017/S1049096518002093 Published online by Cambridge University Press

mailto:myhwong@eduhk.hk
mailto:u3005410@connect.hku.hk
https://doi.org/10.1017/S1049096518002093


288  PS • April 2019

.........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
T h e  P r o f e s s i o n :  A c a d e m i c  C e n s o r s h i p  i n  C h i n a :  T h e  C a s e  o f  T h e  C h i n a  Q u a r t e r l y

academic freedom is the foundation of scholarly exchange. The 
following discussion of the articles, regardless of whether affected 
by this censorship, also is deliberately vague to avoid putting the 
authors at risk. Second, given the opaque nature of censorship 
and the lack of precedent, the discussion inevitably involves a 

certain degree of subjectivity, speculation, and interpretation. 
We keep these to a minimum and base our observations on data  
as much as possible. Third, our analysis is preliminarily based 
on the assumption that the censor was not overly sophisticated 
(e.g., reading the publications or performing any computer-assisted 
content analysis). Although this could be justified by our observa-
tions, future studies will determine whether these approaches can 
yield more insightful results.

ACADEMIC CENSORSHIP IN CHINA: FROM INTERNAL TO 
EXTERNAL

Censorship in the context of China refers to the governing strat-
egy of the Chinese Communist Party (CCP) to exercise control 
on the content and flow of information in Chinese society (Qiang 
2011). Scholars have long recognized that the CCP has firm control 
over the traditional mass media (Lorentzen 2013) from publica-
tions to broadcasts, and over online social media (Yang 2016) 
from social-networking services to messaging, ensuring that all 
media content toes the party line. However, the topic of academic 
censorship is seldom explored, perhaps due to its relatively recent 
development. This article provides a first look into China’s 
academic-censorship strategy.

Academic publishers in China are mostly state-owned/controlled 
and are the initial screeners of “sensitive” political information 
and discourses. Virtually all of the top universities in China are 
subordinate to the Ministry of Education, which controls funding 
resources and personnel issues. All of these measures facilitate 
political censorship within Chinese academia. Since 2012, China 
has further tightened political control over educational institu-
tions with foreign connections and officials have called on uni-
versities to stop using imported textbooks with “Western values.” 
President Xi Jinping has called on all Chinese universities to be 
“strongholds of the party’s leadership” with “ideological work.” 
In June 2017, the Central Commission for Discipline Inspection 
(CCDI) released a report and criticized party committees at each 
university for performing badly in the implementation of ideo-
logical systems. After that, CCDI accused 14 top universities of 
ideological infractions (Feng 2017).

Initially limited to the mainland, this practice appears to be 
extending to other regions. In March 2017, it was reported that 
Taiwanese universities had been invited to make an agreement 
with the Chinese government that they would not discuss sen-
sitive issues (e.g., unification/independence or the idea of “One 
China, One Taiwan”) in class. Due to huge economic benefits 
brought by fee-paying mainland students, more than 80 of 157 

universities reportedly accepted the demands, thereby compro-
mising their academic independence (Smith 2017). Academic 
censorship also extends to the special administrative region of 
Hong Kong. During a meeting of Chinese People’s Political Con-
sultative Conference in March 2014, the Hong Kong University 

Public Opinion Programme (HKUPOP)—an opinion research 
center that conducts regular polls on public views about a range of 
political and social matters—was criticized by the Chinese author-
ities and pro-China figures, who argued that its research findings 
were “preposterous” and that it is “intent on messing up Hong 
Kong.” Robert Chung, a scholar and the director of the HKUPOP, 
was criticized for releasing polls at critical moments with find-
ings unfavorable to the Chinese and local administrations and for 
“being manipulated” by foreign interests (Kwong and Yu 2013).

Chinese academic censorship also threatens the international 
community. Similar to the CQ case, in March 2017, the Chinese 
government shut down the US-based LexisNexis service in main-
land China because it refused to pull selected content (Lau and 
Mai 2017). Currently, users in mainland China must access aca-
demic journals on LexisNexis through a virtual private network, 
which also was recently the subject of a crackdown.

Summarizing the previous discussion, it can be seen that the 
scope of censorship has been gradually expanding in two dimen-
sions. First, it is extending from the more traditional forms of 
media to social media and other electronic platforms. Second, 
the Chinese censorship of academic material has expanded from 
the higher-education sector in the mainland to the surrounding 
areas. The ongoing case of CUP and CQ reflects an escalation in 
both dimensions because it represents censorship of the elec-
tronic platform of an international publisher.

CENSORED ARTICLES: AUTHORSHIP, COVERAGE, IMPACT, 
AND THEMES

After duplicate entries were removed from the list provided by 
CUP, 304 unique articles were affected by the censorship request 
in 2017. Figure 1 summarizes the types of censored articles. More 
than half (167) were book reviews (of one or more books), 38% 
(116) were typical research articles or other research-related work, 
and 7% (21) were other publications (e.g., reports of recent devel-
opments, mainly from earlier years, or short commentaries). 
Because the reviewed books might be the actual targets of censor-
ship, the book reviews were not analyzed in detail in this article.

Next, it was interesting to examine profiles of the authors 
of articles that were deemed “inappropriate.” A breakdown of 
authorship by institutional affiliation is shown in figure 2 for 
all articles except the book reviews. Perhaps unsurprisingly, the 
articles were written mostly by US and UK scholars, with about 
90% affiliated with a Western institution. However, several schol-
ars affiliated with Chinese institutions also were affected. Three 
Chinese scholars (i.e., six research articles after 2010) are on the 

To provide a satisfactory answer to the question, it may not be sufficient to simply examine 
what is on the banned list; it is equally important to investigate what is not (at least in this  
round of censorship). This article compares the two sets of articles—banned and not 
banned—to tease out the logic behind this censoring action.

https://doi.org/10.1017/S1049096518002093 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1049096518002093


PS • April 2019  289

.........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

list and two book reviews are by foreign experts currently work-
ing in China (i.e., in a university and a consulate). In addition, 
China-affiliated scholars are virtually non-existent in the articles 
on prominent themes. The affiliations of scholars do not seem to 
have had a part in the censor’s decisions; rather, their affiliations 
determined the areas in which they work, for obvious reasons.

Censors also do not seem to be interested in an article’s 
impact.3 The number of citations is listed in figure 3. As shown, 
although there are several high-impact publications, many of the 

articles had not been widely cited (at the time of censorship). The 
list includes a number of articles published in 2016, which may 
explain why they have not yet been cited in other publications.

A text analysis of all of the articles reveals several themes, 
including the Cultural Revolution, Falun Gong, Mao Zedong, 
Tibet, Tiananmen, and Taiwan. A closer inspection of the list 

suggests that Xinjiang (Sinkiang) and Hong Kong also are poten-
tial targets. Finally, several articles specifically focus on three 
individuals: namely, astrophysicist and dissident Fang Lizhi; 
Nobel literature laureate Gao Xingjian; and author and former 
Minister of Culture Wang Meng. A rough breakdown of the arti-
cles by theme is shown in figure 4. More than 40% of the articles 
relate to the Cultural Revolution and Mao Zedong (which are dif-
ficult to separate in many cases). This is followed by Tiananmen 
(around 15%), and Tibet/Taiwan (depending on whether only 
research articles were considered).

CENSORED AND “SPARED” ARTICLES: HOW DO THEY 
DIFFER?

Based on the previously identified themes, we compiled a list of 
all research articles published in CQ since its inception in 1960 
that broadly relate to these themes. By comparing the banned 
and “spared” articles under each theme, we can—to a certain 
extent—reverse-engineer the logic of the censors. We started with 
more established and clear-cut patterns before moving on to dis-
cuss more uncertain—and, therefore, speculative—observations.

First, there are some blanket bans, including Falun Gong. 
All five of the articles containing this term in the title were 
included on the list of censored articles. This blanket ban 

allowed us to see that the censors did 
not read the actual text. For example, 
Falun Gong appears in the text of some 
uncensored articles after 2000. This 
point was confirmed by the analysis of 
the term “Tiananmen,” which was found 
in the text of many uncensored articles 
(as long as it does not trigger other cen-
sorship conditions). The ban also seems 
to be absolute for articles on Fang Lizhi 
(i.e., two articles and a memorial note); 
Gao Xingjian (i.e., a conversational 
note/article and two reviews); and Wang 
Meng (i.e., a research article). However, 
this cannot be confirmed because none 
of the surviving research is related to 
these themes.

Discussions of Tiananmen are vir-
tually completely banned, with a few 
exceptions. The biggest target of this 

F i g u r e  1
Censored Articles by Article Types

Source: Authors’ analysis based on information provided by the journal. The Article 
category includes all pieces with substantive research elements. The Other category 
includes reports on “recent developments,” comments, methodological notes, etc.

Summarizing the previous discussion, it can be seen that the scope of censorship has been 
gradually expanding in two dimensions. First, it is extending from the more traditional forms 
of media to social media and other electronic platforms. Second, the Chinese censorship of 
academic material has expanded from the higher-education sector in the mainland to the 
surrounding areas.

F i g u r e  2
Censored Articles by Authors’ Affiliation

Source: Authors’ analysis based on the contributors section in the journal and other sources (if not provided in the 
journal). The affiliations of the authors are included for coauthored pieces. The affiliations of the authors of a small number 
of earlier articles could not be found. Greater China included Taiwan and Hong Kong.

https://doi.org/10.1017/S1049096518002093 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1049096518002093


290  PS • April 2019

.........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
T h e  P r o f e s s i o n :  A c a d e m i c  C e n s o r s h i p  i n  C h i n a :  T h e  C a s e  o f  T h e  C h i n a  Q u a r t e r l y

Fourth Incident” (both without using 
the term “Tiananmen”).

Tibet is another major topic given 
heavy-handed treatment—that is, 
almost every mention of Tibet was 
censored. (This also may have led to 
the ban of several articles on Bud-
dhism, but this cannot be confirmed.) 
Even articles with apparently “favora-
ble” information—such as those about 
the subsidies and investments made 
by the central government to the 
region—were included on the banned 
list, perhaps because of references to 
Tibetan protests in 2008. We found 
at least four notable exceptions to  
the ban on articles about Tibet, which 
further reinforced our argument 
that the keyword-filtering system 
is subject to human adjustments. 
Two uncensored articles discuss the 
social-demographical dimensions of 
Tibet, the third focuses on the state 
of Tibetan studies, and the fourth 
analyzes Chinese military maneu-
vers in Tibet before the formation of 
the People’s Republic of China (PRC) 
(i.e., the Kuomintang under Chiang). 
On a related note, recent border trou-
bles with India might have been the 
reason for banning a 1960s article 
on Aksai Chin (i.e., bordering India, 
Tibet, and Xinjiang). Although that 
article also referred to Tibet, this alone 
should not be sufficient to lead to its 
censorship (as shown by the survival 
of a 2014 study focusing on an associ-
ation on the “Sino-Tibetan border”). 
Similarly, articles on the disputed 
Diaoyu/Senkaku Islands were not 
banned. The treatment of Xinjiang 
(the censors do not miss the term 
“Sinkiang”) is similar. All “political” 

articles referring to social unrest, challenge, or Uyghur identity 
or nationality appeared on the censorship list. However, it should 
be emphasized that this standard is less clear-cut. Several seem-
ingly neutral articles might be censored because they discuss the 
potentially sensitive minority status of the Muslim population, 
yet there are unaffected articles with similar phrases.

The picture for Hong Kong is quite clear as a result of the rela-
tively small number of articles on the list (i.e., six research articles). 
Two were on the banned list arguably because of references to 
Taiwan and the Cultural Revolution and another for the use of 
the term “Tiananmen” in the abstract. Two of the remaining arti-
cles were recent publications about the social and political situ-
ation of Hong Kong and, notably, made explicit reference to the  
Umbrella Movement of 2014, which is considered politically  
sensitive. (A recent article on the politics of China–Hong 
Kong integration that does not include such a reference was 
not affected.) The sixth article, published in 2000 about the 

censorship action, at least 43 pieces (i.e., 18 articles) on the cen-
sored list relate to the 1989 incident. The appearance of the 
term anywhere in the title or abstract resulted in censorship. 
The importance of Tiananmen to the actual theme of the article 
does not seem to have been considered.4 For example, in a series 
of articles on Deng Xiaoping, one article, “Deng Xiaoping: The 
Statesman,” is on the list, probably because it mentions Tiananmen 
in the abstract, whereas all other articles in the series (e.g., “Deng 
Xiaoping: The Economist,” “The Politician,” and so on) do not. 
However, closer investigation also showed that the censors did 
not apply the filter blindly. A 2007 article about political parades 
that mentions the “celebrations held in Tiananmen Square in the 
1950s” was not affected. Conversely, some articles about Tiananmen 
appear to have escaped the censors’ notice because their abstracts 
do not contain the term. For example, an article on protest and 
repression that discusses the “democracy movement of 1989” was 
not included, as well as another one referring to it as the “June 

F i g u r e  4
Censored Articles by Theme

Source: Authors’ analysis. Articles were classified according to the main theme (usually in the title). In some cases, articles 
had two themes (each theme was then counted as 0.5 article). Other themes include political succession, individual 
leaders, etc.

F i g u r e  3
Censored Articles by Number of Citations

Source: Authors’ analysis based on figures from Google Scholar as of August 19, 2017. The sample includes only research 
articles.

https://doi.org/10.1017/S1049096518002093 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1049096518002093


PS • April 2019  291

.........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

post-handover political structure of Hong Kong, is a curious 
inclusion. Although it is potentially problematic due to its discus-
sion of the explicit actions of Chinese leaders to forge the govern-
ing alliance of Hong Kong, a more recent publication on the same 
topic—with updated arguments that attribute an equally strong 
role to China—was not on the list. With the timing of the publica-
tion being the only identifiable difference, we only can speculate 
that perhaps the Chinese authorities do not want the work about 
the area to be linked—causally or temporally—to the reunification 
(in 1997) and thus its success.5

Turning to the topic of Taiwan, some articles were clear tar-
gets for writing about independence, potential changes to the 
“One China” policy, creation of a new identity, Chen Shui-bian, 
and Lee Teng-hui. However, given the sheer number of articles 
on Taiwan published by CQ over the years, each term—with the 
exceptions of Chen and Lee—was found in more articles on the 
uncensored list than on the censored list. It is uncertain whether 
the censors neglected the term “Formosa,” used mainly in the 
1960s, or simply considered that period less important. Refer-
ences such as the formation of “an independent Formosan state, 
without ties to mainland China” were left unscathed by the cen-
sors. More articles on the censored list came from recent decades; 
however, even if we focus only on more recent publications, the 
use of the terms “independence” and “independent” did not result 
in an automatic ban. For example, one uncensored article argued 
that Taiwan enjoys “de facto…independence”; another noted 
Taiwan’s “quasi-independent existence.” They may be consid-
ered acceptable articles because they point to the strengthening 
of the status quo and the role played by America in maintaining 
the balance, respectively. Economic identity and cultural identity 
are acceptable topics, whereas the creation of a new Taiwanese 
identity is not—especially when contrasted with the PRC’s efforts 
in the opposite direction.

The last group of censored articles relate to Mao Zedong and 
the Cultural Revolution, which are discussed together given their 
intertwined nature. There are 130 pieces (i.e., 51 research articles) on 
the censored list loosely classified under these categories. A consid-
erable number of articles on these topics were on the uncensored 
list. In general, it appears that articles that discuss the Cultural 
Revolution as part of Mao’s attack on the party, its violence, or 
its relationship with ethnic minorities were on the censored list.6

Another set of comparisons also is interesting. Although arti-
cles about the Cultural Revolution and the military, the Chinese 
political system, and the State Council were on the banned list, 
two similar articles on the Foreign Ministry and regional insti-
tutions during the Cultural Revolution were “spared.” Instead 
of any difference in study design, we found that abstracts of the 
surviving articles were more “neutral.” For example, one article 
phrased its argument as a research question (i.e., “whether…”), 
whereas the other merely wrote about “unexpected findings.” All 
of the articles in a recent CQ special issue on various aspects of 
the Cultural Revolution were included on the list, with the excep-
tion of “Cultural Revolution as Method.” In comparison to the 
Cultural Revolution, the Great Leap Forward was not regarded as 
a problem in this round of censorship despite its presence in a few 
articles on the censored list.7

Finally, if we accept the argument that it is discussions of the 
Cultural Revolution that explain censorship, then the case of 
Mao Zedong can be unambiguously resolved. All of the banned 
research articles related to Mao were on other potentially sensitive 

topics (e.g., the Cultural Revolution and ethnic minorities). There 
also were many book reviews that are beyond the scope of this 
research. Therefore, although “Mao” is a preliminary candidate 
for one of the keywords used in the censorship, we can cautiously 
confirm that Mao was not the target here. This is perhaps a prag-
matic course of action, given the omnipresence of Mao in Chinese 
publications for decades.

CONCLUDING REMARKS

Existing literature has established a good understanding of the 
situation of censorship in China. However, with the rise and 
expansion of the Chinese academic field, implications of academic 
censorship have yet to be fully explored. Currently, the authori-
ties attempt to extend their censorship strategies in breadth  
(i.e., beyond the mainland) and scope (i.e., to new platforms as 
well as academia). On the one hand, Chinese authorities threaten 
universities elsewhere to censor its curriculum by controlling 
the flow of students, such as in the case of Taiwan. On the other 
hand, they force international publishers to censor its content by 
controlling access within China. Theoretically, this article offers 
an original perspective to the extension of academic censorship 
beyond an authoritarian state. Empirically, it provides an analysis 
on what China wants to censor through the case of CQ.

Although this analysis provides important observations on 
the censoring actions, it also raises questions for the academic 
community. First, book reviews were not covered in our analysis 
because it is likely that the books were the target rather than 
the reviews. An investigation of the censored books may yield 
additional insights. Second, to reiterate, we do not want to find 
ways to bypass the censors or to put more articles at risk. Rather, 
we want to shed light on the censors’ strategies and prepare the 
academic community for similar actions, which are inevitable. 
Alternative avenues of knowledge transfer should be made 
available, regardless of whether access to selected articles or an 
entire journal is blocked in China. We also should be vigilant for 
any unannounced censorship to which other publishers might 
have agreed (thus highlighting the utility of the current exer-
cise). Finally, it is high time that scholars working on China and 
publishers in the field determine ways to overcome censorship. 
The initial uproar was caused by the unilateral decision made by 
CUP to accede to demands of the Chinese authorities. It takes 
the collective strength of scholars and publishers to uphold 
academic quality and freedom of knowledge. Clearly, these out-
standing questions are beyond the scope of this article.

ACKNOWLEDGMENTS

The authors thank Chor-hin Chan and Adrian Lam for their 
research assistance. n

N O T E S

	 1.	 In another correspondence, it was stated that the request was made by the 
Chinese import agencies, China Educational Publications Import & Export 
Corporation Limited, under the Ministry of Education and the state-owned 
China National Publications Import & Export Corporation.

	 2.	 Based on an informal test, both censored and uncensored articles can still be 
accessed in China as of August 2018.

	 3.	 It is interesting that the Global Times (an official newspaper in China) defends 
the policy by suggesting that the actual impact of the censorship would be low 
given the limited number of readers.

	 4.	 An article about the legal system made the list simply by referencing “the ten 
years that have passed since Tiananmen.” Another example can be found in 
a pair articles on the 13th Party Congress/Central Committee published in the 

https://doi.org/10.1017/S1049096518002093 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1049096518002093


292  PS • April 2019

.........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
T h e  P r o f e s s i o n :  A c a d e m i c  C e n s o r s h i p  i n  C h i n a :  T h e  C a s e  o f  T h e  C h i n a  Q u a r t e r l y

same issue—only the one containing the word “Tiananmen” is on the list of 
censored articles.

	 5.	 Another possibility is that the banned article was written by a foreigner with 
affiliations in Hong Kong, whereas the recent article was written by a local 
Hong Kong scholar.

	 6.	 One article making similar suggestions in the abstract (e.g., power struggle and 
the destructive potential of the dictator) appears to have escaped censorship by 
having an innocuous title.

	 7.	 An article highlighting the consequences of the Great Leap Forward and Mao’s 
reluctance to change the policy was not on the list.

R E F E R E N C E S

Feng, Emily. 2017. “Chinese Universities Accused of Ideological Weakness.” 
Financial Times, June 19. Available at www.ft.com/content/88191d36-54b4-11e7-
9fed-c19e2700005f.

Kwong, Kim-ming, and Hong Yu. 2013. “Identity Politics.” In Hong Kong under 
Chinese Rule: Economic Integration and Political Gridlock, ed. Yongnian Zheng 
and Chiew Ping Yew, 125–49. Singapore: World Scientific.

Lau, Mimi, and Jun Mai. 2017. “Cambridge University Press Pulls Sensitive 
Journal Articles in China at the Request of Beijing.” South China  
Morning Post, April 19. Available at www.scmp.com/news/china/ 
policies-politics/article/2107419/cambridge-university-press-pulls- 
sensitive-journal.

Lorentzen, Peter. 2013. “China’s Strategic Censorship.” American Journal of Political 
Science 58 (2): 402–14.

Qiang, Xiao. 2011. “The Battle for the Chinese Internet.” Journal of Democracy 
22 (2): 47–61.

Ruwitch, John. 2017. “Blunt Instrument? What a List of Banned Articles Says about 
Censors.” Reuters, August 23. Available at https://uk.reuters.com/article/uk-china- 
censorship-articles/blunt-instrument-what-a-list-of-banned-articles-says-about-
chinas-censors-idUKKCN1B30WQ.

Smith, Nicola. 2017. “Taiwan Is Desperate for Fee-Paying, Mainland Chinese 
Students. That Could Be Bad for Academic Freedom.” Time, March 10.  
Available at http://time.com/4697784/tainwan-universities-mainland-china- 
academic-freedom.

Yang, Fan. 2016. “Rethinking China’s Internet Censorship: The Practice of Recoding 
and the Politics of Visibility.” New Media & Society 18 (7): 1364–81.

https://doi.org/10.1017/S1049096518002093 Published online by Cambridge University Press

http://www.ft.com/content/88191d36-54b4-11e7-9fed-c19e2700005f
http://www.ft.com/content/88191d36-54b4-11e7-9fed-c19e2700005f
http://www.scmp.com/news/china/policies-politics/article/2107419/cambridge-university-press-pulls-sensitive-journal
http://www.scmp.com/news/china/policies-politics/article/2107419/cambridge-university-press-pulls-sensitive-journal
http://www.scmp.com/news/china/policies-politics/article/2107419/cambridge-university-press-pulls-sensitive-journal
https://uk.reuters.com/article/uk-china-censorship-articles/blunt-instrument-what-a-list-of-banned-articles-says-about-chinas-censors-idUKKCN1B30WQ
https://uk.reuters.com/article/uk-china-censorship-articles/blunt-instrument-what-a-list-of-banned-articles-says-about-chinas-censors-idUKKCN1B30WQ
https://uk.reuters.com/article/uk-china-censorship-articles/blunt-instrument-what-a-list-of-banned-articles-says-about-chinas-censors-idUKKCN1B30WQ
http://time.com/4697784/tainwan-universities-mainland-china-academic-freedom
http://time.com/4697784/tainwan-universities-mainland-china-academic-freedom
https://doi.org/10.1017/S1049096518002093

