
ARTICLE

‘They must either be informed or they will be
cominformed’: Covert propaganda, political literacy,
and cold war knowledge production in the Loyal African
Brothers series1

Adam LoBue

Department of History, University of Illinois at Urbana-Champaign, Urbana, IL 61801-3028, USA
E-mail: lobue2@illinois.edu

Abstract
This article analyzes and narrates the history of a clandestine propaganda project known as the Loyal
African Brothers series. At the height of the Cold War, African leaders of public opinion received unso-
licited leaflets from a group styled the Freedom for Africa Movement (FFAM). Addressed to ‘our Loyal
African Brothers,’ the leaflets decried Communist penetration of Africa by connecting topical regional and
global events with local histories meant to resonate with an African readership. Unknown to the recipients
was that the leaflets were in reality a fabrication of the British Foreign Office’s clandestine propaganda arm,
the Information Research Department. Examining the content and distribution of the series, this article
uses newly declassified documents to situate Loyal African Brothers within a global ecosystem of Cold War
propaganda, decolonization, and print culture. In doing so, it positions Africa as a key battleground in the
cultural front of the Global Cold War.

Keywords: Cold War; Africa; Information Research Department; Propaganda; Pan-Africanism

In 1961, officials in the Central Africa Federation (CAF) intercepted an inflammatory leaflet
penned by a hitherto unknown organization called the Freedom for Africa Movement
(FFAM).2 The content of the leaflet, addressed to ‘our Loyal African Brothers,’ was anti-colonial
in nature and, more distressingly for the CAF officials, seemed to be pro-communist. Attempting
to evaluate the risk posed by the leaflet, CAF officials reached out to their British counterparts,
hoping to obtain knowledge of the FFAM, an organization they believed to be operating across the
African continent. This message created a minor stir within the British Foreign Office (FO). What
sent FO officials into damage control was not the perceived danger of a new anti-colonial move-
ment. Rather, the concern for the British was that CAF intelligence would investigate further, and

1The full quote by W.H. Ingrams, an Advisor on Overseas Information in the Colonial Office is ‘People will not remain
uninformed to-day, they must either be informed or they will be cominformed’, Report, W.H. Ingrams, C.M.G., O.B.E.
(Colonial Office), ‘Communist Prospects in East and Central Africa’, African No. 1180. 1953, CO 879 157, The National
Archives (hereafter TNA). The COMINFORMwas the central body for coordinating communist policy and action worldwide.
For a concise history of its founding and role, see Denis Healy, ‘The Cominform and World Communism’, International
Affairs 24, no. 3 (July, 1948): 339–49.

© The Author(s), 2022. Published by Cambridge University Press. This is an Open Access article, distributed under the terms of the Creative
Commons Attribution licence (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/), which permits unrestricted re-use, distribution and reproduction,
provided the original article is properly cited.

2There is some ambiguity over which CAF agency was involved. References to Welensky’s government indicates that it was
probably the Federal Intelligence and Security Bureau, an intelligence agency operating at the federal level. For background on
this agency, see Philip Murphy, ‘Intelligence and decolonization: the life and death of the federal intelligence and security
bureau, 1954–63’, The Journal of Imperial and Commonwealth History 49, no.2 (2001): 101–30.

Journal of Global History (2023), 18: 1, 68–87
doi:10.1017/S1740022822000109

https://doi.org/10.1017/S1740022822000109 Published online by Cambridge University Press

mailto:lobue2@illinois.edu
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
https://doi.org/10.1017/S1740022822000109
http://crossmark.crossref.org/dialog?doi=https://doi.org/10.1017/S1740022822000109&domain=pdf
https://doi.org/10.1017/S1740022822000109


in so doing expose a long-running fiction. For the British knew something the CAF did not: there
was no Freedom for Africa Movement. The organization, and its propaganda apparatus, was
entirely the product of the Information Research Department (IRD), a clandestine propaganda
unit within the Foreign Office, which authored and distributed the Loyal African Brothers
(LAB) leaflet series.

The task for the IRD, then, was to dissuade CAF officials from investigating the source of the LAB
leaflets too thoroughly, lest they undermine a viable propaganda scheme. There was a certain sense
of urgency brought on by the fact that British officials believed the CAF government led by Sir Roy
Welensky was at this time convinced that an Africa-wide communist plot to overthrow white
minority rule was afoot.3 Noting that this belief bordered on obsession among CAF officials,
IRD was concerned that unless dissuaded, Welensky’s government would publicize the discovery
of the FFAM as evidence to prove their concerns were warranted. That the LAB series was conceived
as a means of undermining the attraction of communism among African readers injected a degree of
irony into this episode, which IRD officials were quick to note in their discussion on how to proceed.

Using recently declassified documents, this article engages with the Loyal African Brothers
project in four sections. First, it provides a brief overview of the series: its founding, goals, distri-
bution network, target audience, and brief biography of key IRD figures involved. The second
section provides an institutional biography of the notional organization responsible for the
LAB series: the Freedom for Africa Movement. Though fictional, the implicit ideology and identity
of the FFAM provides insight into how IRD propagandists interpreted and responded to shifts in
African political trends over the course of the 1960s. This section also discusses the material form
and rhetorical character of the LAB leaflets, and how these were crafted to reflect a certain kind of
authenticity for African readers. I argue that the vocabulary of the leaflets and the profile of the
FFAM reflect broader British conceptions of the nature of African politics, print cultures, and
intellectual capacity. If propaganda is commonly conceived of as a component of psychological
warfare, then I argue that the psychology of the propagandists is as important as that of the audi-
ences they hope to influence, making the LAB important for broader understandings of the racial
and ideological contours of British foreign policy in the 1960s. The final section analyzes key
themes of the series through a close reading of two leaflets, highlighting the specificity of content
directed at African audiences in their focus on Ghanaian subversion and Arab imperialism.

This article addresses an Africa-sized hole in much of the contemporary scholarship on the
IRD. In so doing, it responds to Paul McGarr’s argument that ‘an essential methodological leap
in intelligence studies requires that material from the Global South is linked to that from the
Europe [sic] and North America to provide a more holistic picture of the impact and perceptions
of British (and American) intelligence operations outside the Anglosphere.’4 Recent works on IRD
operations in Egypt, Malaya, and Latin America have extended this scholarship outside of its tra-
ditional geographies. However, Simon Collier notes in this increasingly global corpus that ‘IRD
work in Africa is almost wholly unexplored,’ a nadir he himself begins to address.5 For this reason,
the archival materials on the LAB series are both important and unique in the broader history of
IRD operations in the Cold War Global South.

That the majority of the recently declassified IRDmaterials pertain to the Global South suggests
that the department prioritized operations in the decolonizing world in the latter decades of its
existence. This shift necessitated reorienting propaganda outside of a solely anti-communist
framework and grappling with the rise of other ideological projects emerging across the
Global South. While recent IRD scholarship has addressed the department’s engagement with

3Minute, C.F.R Barclay (IRD), 27 June 1961, FCO 168/722, TNA.
4Paul M. McGarr, ‘Fake News, Forgery, and Falsification: Western Responses to Soviet Disinformation in Cold War India’,

The International History Review 43, no. 1 (2021): 34–53.
5Simon Collier, ‘Countering Communist and Nasserite Propaganda: The Foreign Office Information Research Department

in the Middle East and Africa, 1954–1963’, Unpublished PhD dissertation, University of Hertfordshire (2013): i.

Journal of Global History 69

https://doi.org/10.1017/S1740022822000109 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1740022822000109


Arab Nationalism, the LAB series reflects a growing preoccupation with the politics of Afro-
Asianism, Pan-Africanism, and Non-Alignment that became increasingly salient in Cold War
Africa. Thus, not only do materials like that on LAB allow historians to track the involvement
of individual IRD officials over time, but also allow us to track continuity and change in depart-
ment policy, textual output, and ideological priorities in different geographic and cultural
contexts.

The LAB project sits at the intersection of contemporary histories of African print culture and
engagements with the Cultural Cold War. LAB texts sought to infiltrate African print cultures that
functioned as a nascent civil society for colonized subjects, and often ‘helped form a communal
political and moral identity’ among African readers.6 Recent work has emphasized the expansive
geographies of these print cultures, connecting African readers and writers not only across the
continent, but also in the diaspora.7 The Cultural Cold War as a heuristic device has similarly
been utilized to broaden the historical analysis of this global conflict in both ideological and geo-
graphic frames.8 This expanded framework is particularly relevant for studies of Africa’s multiple
Cold War engagements, the historiography of which tended to be confined to diplomatic history
emphasizing proxy wars, trade, and aid. Recent work on the Cultural Cold War in Africa has
focused on avant-garde literary journals aimed at a decolonizing intelligentsia and African writers’
engagements with Cold War themes through aesthetic and literary criticism.9 Intellectual journals
and literary critique were important textual fronts in the Cultural Cold War and this work has
done much to uncover both the lengths that different blocs went to in order to secure influence
among the literary elite and intelligentsia in the decolonizing world as well as the agency of
African subjects in adapting, recycling, or rejecting such interventions.

However, openly propagandistic texts like LAB receive less attention, perhaps due to their
overtly political nature, perceived inauthenticity, or, as Robert Young argues, because they ‘always
preach only to the converted.’10 This article in contrast takes the view that propaganda materials
are important texts for studies of how the Cultural Cold War unfolded for readers in the decolo-
nizing Global South. Propaganda is a particularly useful subject of study for the Cultural ColdWar
as it appears ‘in the gap between the official discourse of policy and regulations, the popular
response to official discourse and its appropriation in literary and other cultural texts.’11 Due
to this unique position, propaganda has a particular utility in bridging official and popular per-
ceptions of print culture and politics. That LAB’s appropriation of Pan-African discourse was for
an overtly political aim does not negate the fact that these texts were cultural products relying on
intimate knowledge of African politics, nor that they were composed through a dialectic relation-
ship with ‘real’ African print culture. LAB thus illustrates the utility of using propaganda as a lens
to examine the Cultural Cold War in Africa, showing how propaganda, like intellectual and liter-
ary journals, were ‘also a bottom-up phenomenon, not one directed solely from above.’12

6Karin Barber, ‘Hidden Innovators in Africa’, in Africa’s Hidden Histories: Everyday Literacy and Making the Self, ed. Karin
Barber (Bloomington, IN: Indiana University Press, 2006), 17.

7See Leslie James, ‘Transatlantic Passages: Black Identity Construction in West African and West Indian Newspapers,
1935–1950’, in African Print Cultures: Newspapers and their Publics in the Twentieth Century, eds. Derek R. Peterson,
Emma Hunter, and Stephanie Newell (Ann Arbor, MI: University of Michigan Press, 2016), 49–74.

8See for example, Patrick Iber, Neither Peace nor Freedom: The Cultural Cold War in Latin America. (Cambridge, MA:
Harvard University Press, 2015); Esmaeil Haddadian-Moghaddam, ‘The cultural Cold War in the Middle East: William
Faulkner and Franklin Book Programs’, Translation and Interpreting Studies 15, no.3 (2020): 441–63.

9Peter Kalliney, ‘Modernism, African Literature, and the Cold War’,Modern Language Quarterly 76, no. 3 (2015): 334–68;
Asha Rogers, ‘Black Orpheus and the African Magazines of the Congress for Cultural Freedom’, in Campaigning Culture and
the Global Cold War: The Journals of the Congress for Cultural Freedom, eds. Giles Scott-Smith and Charlotte A. Lerg.
(London, UK: Palgrave MacMillan 2017).

10Robert J.C. Young, ‘Disseminating the Tricontinental’, in The Routledge Handbook of the Global Sixties: Between Protest
and Nation-Building, eds. C. Jian, M. Klimke, M. Kirasirova et al. (Milton Park, UK: Routledge, 2018), 540.

11Ian Buchanan, Oxford Dictionary of Critical Theory. (Oxford, UK: Oxford University Press, 2010), 454–55.
12Iber, Neither Peace nor Freedom, 7.

70 Adam LoBue

https://doi.org/10.1017/S1740022822000109 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1740022822000109


IRD and the communist threat to Africa
Launched in 1960, the LAB was ‘the product of a notional African organization, concerned to free
Africa of all forms of foreign interference;’ the series would include thirty-seven leaflets by 1969
when the program was discontinued.13 LAB is classified as ‘grey’ propaganda, in which ‘The infor-
mation was often true, albeit selectively edited, but crucially the sponsor stayed hidden.’14 As was
common IRD practice, the information used in LAB leaflets was sourced from publicly available
news, government and intelligence sources, and reporting from IRD field officers on the ground in
Africa.15 This data would be scoured for ‘a pregnant theme to exploit and a topical African peg on
which to hang it,’ which would then be drafted in the specific style and format of LAB leaflets.16

The need for a locally resonant theme was informed by experience of IRD failures in other parts of
the world, where inappropriate content led to a lack of reader engagement.17 From 1949 the IRD
had established Regional Information Offices (RIOs) in Singapore, Hong Kong, Caracas, Beirut,
and Cairo tasked with the collection of locally sourced information for use in tailoring propaganda
for target audiences in the regions they covered.18 The department initiated a Field Officer pro-
gram in 1961 to supplement the collection of local information in areas not covered by the RIOs.
A number of the key propagandists involved in the LAB series had served as Field Officers in
Africa and elsewhere, which is reflected in the intimate knowledge of African politics and pref-
erences that underwrote the leaflets. The importance of information tailored for local audiences is
suggested by the fact that leaflets were occasionally rejected if they did not focus on a topical event
or issue concerning Africa.19

With one exception, sub-Saharan Africa had been neglected by IRD prior to 1960.20 This is not
to say, however, that anti-communist propaganda work was absent in British Africa. The IRD sent
regular publications on different aspects of communist activity to diplomatic posts and
Information Officers around the world, including Africa.21 From as early as the 1930s the
London based Colonial Office (CO) adopted a ‘two pronged approach whereby imported publi-
cations were rigorously censored : : : and local editors were subjected to proimperial public rela-
tions materials.’22 Colonial governments and missionary organizations were also actively involved
in anti-communist propaganda directed at African audiences. A salient example is a 1950 booklet
entitled Utawala wa Kristo au Utumwa wa Komyunismu (Reign of Christ or Communist
Slavery).23 A co-production of the Kenyan colonial government’s East African Literature
Bureau and the Anglican Church, Utawala wa Kristo provided examples of Soviet oppression
and the incompatibility of communism with Christian ethics for an African audience. An impor-
tant sub-theme throughout the text is the argument that communists actively work to subvert the
youth of target countries, promoting premarital sex, drug use, and other social taboos. This theme
would have appalled not only a Christian audience, but also the many African proponents of con-
servative social reform popularizing their ideas throughout Africa in the mid-twentieth century.

13Secret Report, ‘Loyal African Brothers Leaflets’, Author and date unknown. FCO 95/2156, TNA.
14This stands in contrast to ‘black propaganda’, which ‘could contain disinformation and was either unattributable or falsely

purported to come from a different author, often to discredit the target’, Cormac, Disrupt and Deny, 6.
15John Jenks, British Propaganda and News Media in the Cold War (Edinburgh, UK: Edinburgh University Press, 2006).
16Downie (CO) to Rayner (IRD), November 30, 1962. FCO 168/731, TNA.
17For examples see James Vaughn, Unconquerable Minds: The Failure of American and British Propaganda in the Arab

Middle East, 1945–1957 (London, UK: Palgrave, 2005).
18Jenks, British Propaganda, 64.
19Minute, Downie to Rayner, 30 November, 1962. FCO 168/731, TNA.
20IRD was briefly involved in creating propaganda targeting Mau Mau insurgents in Kenya in the mid 1950s.

Susan Carruthers, ‘“A Red Under Every Bed?”: Anti-Communist Propaganda and Britain’s Response to Colonial
Insurgency’, Contemporary Record 9, no. 2 (1995).

21Collier, ‘Countering Communist and Nasserite Propaganda’, 33–4.
22Stephanie Newell, The Power to Name: A History of Anonymity in Colonial West Africa (Athens, OH: Ohio University

Press, 2013), 8.
23Correspondence on the creation of this text is in English, but the booklet itself was published in Swahili.

Journal of Global History 71

https://doi.org/10.1017/S1740022822000109 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1740022822000109


Information on the reception of the booklet is unknown, but Utawala wa Kristo is an important
example of pre-IRD anti-communist outreach to African audiences not least because of the
involvement of John Reiss, who would become one of the key architects of the LAB project a
decade later. The booklet also serves as an important thematic comparison to later LAB leaflets,
and provides examples of pre-IRD anti-communist discourse rooted in Christian ethics and con-
servative reformism.

Anxieties about the presence of communist propaganda in British Africa heightened during the
1950s and 1960s because of two interrelated processes. First was the perception that postwar
Africa was increasingly connected to global networks of news and media. This increased connec-
tion was recognized even before IRD began its African operations, as noted by a British official in
1953: ‘None of Africa is now so “bush” that world affairs cannot affect it deeply at short notice.’24

The increasing coverage of world news framed in Cold War terms exacerbated the anxieties of
British officials from the mid-1940s onward. Indeed, a CO official who had toured East and
Central Africa in 1953 reported ‘A good many people told me that the intelligentsia who read
newspapers had developed a considerable curiosity on the subject [communism].’ The same
report notes that several clerks working for British colonial authorities in Kenya had recently
shown an interest in learning more about communism, ‘and that this interest had simply devel-
oped because the word occurred so often in English newspapers.’25 Decolonization in many ways
sparked an informational scramble for Africa, where independent African states ‘became the arena
where the leading global news agencies : : : battled with alternative visions for news ranging from
the Soviet model to cooperative visions spearheaded by UNSESCO.’26 The withering of Britain’s
ability to censor outside information was compounded by the agency of African governments to
shape new national mediascapes.

Second, the postwar period saw a significant increase in communist efforts to proselytize to the
Global South. The quantity of communist propaganda noticeably increased after 1957, when the
‘Central Committee of the Soviet Presidium approved an expansion in the volume and reach of
propaganda aimed at the developing world,’ which in turn prompted other Communist states to
follow suit.27 The increase in circulation of communist propaganda to Global South audiences
coincided with a significant phase of decolonization in British Africa. This heightened British anx-
ieties about their former colonies’ engagements with Cold War politics outside the apparatus of
censorship and control they had held as colonial rulers. IRD was particularly concerned about
their abilities to circulate their own material in independent Africa to counter the upsurge in com-
munist propaganda. Much of IRD’s material in Africa had been circulated by Field Officers
directly to African and European contacts on the ground on conditions of anonymity of the sour-
ce’s origin.28 IRD officials worried that the nationalist inclination of a post-Independence African
bureaucracy would make association with former colonialists politically risky, thus endangering a
key means of propaganda distribution. Nairobi Field Officer Colin MacLaren summarizes IRD’s
general anxieties about the situation in 1964, writing that in Kenya ‘it seems to me that as the

24W.H. Ingrams, C.M.G., O.B.E. (CO), Report, ‘Communist Prospects in East and Central Africa’, African No. 1180.
Undated but 1953, CO 879/157, TNA.

25Ibid.
26James Brennan, ‘The ColdWar battle over global news in East Africa: decolonization, the free flow of information, and the

media business, 1960–1980’, Journal of Global History 10 (2015): 335.
27Paul McGarr, ‘The Information Research Department, British Covert Propaganda, and the Sino-Indian War of 1962:

Combating Communism and Courting Failure?’, The International History Review 41, no. 1 (2019): 143. A report on com-
munist publications entering Kenya in 1962 is reflective of overall increase across the continent. The report shows a gradual
increase in the net amount of communist publications from many countries entering the country, with 453 in 1959; 918 in
1960; and 1609 in 1961. Secret Report ‘Communist Propaganda Directed Against Kenya – Publications Entering Kenya –
1962’, Director of Intelligence (Kenya) to The Permanent Secretary, Ministry of Defence (Kenya), 17 January 1963, FCO
168/931, TNA.

28MacLaren (IRD) to Ure (IRD), 1 July, 1964. FCO 168/1461, TNA.

72 Adam LoBue

https://doi.org/10.1017/S1740022822000109 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1740022822000109


process of Africanisation goes on, the distribution of IRD material will be found to be too circum-
scribed to meet the needs of the situation : : : The growing Russian, East European and (perhaps
especially) Chinese propaganda will not be confronted at the point of impact.’29

The logistics of Loyal African Brothers
The LAB series was thus an attempt to sidestep such obstacles and ‘alert Africans to the dangers of
communist penetration, through an acceptable medium.’30 Composed in English, French, and
occasionally Arabic, leaflets reached recipients across Africa through unsolicited mailings. Care
was put into the leaflets’ physical appearance to make them seem authentic: ‘The leaflets were
roneoed and somewhat scruffy’ and printed ‘on sheets of absorbent duplicating paper, of poorish
quality, and the largest size most generally used locally.’31 The distribution of LAB leaflets, with
mailing from multiple cities, was meant to portray the FFAM as having a continental membership
with ‘sources of information throughout Africa.’32 However, the sites from which LAB materials
were mailed was in part dictated, or constrained, by other departments within the British foreign
policy apparatus. Consistent in all the historical literature on IRD is a focus on the contentious
nature of the relationships between the various departments within this apparatus33. The institu-
tional constraints on IRD work applied directly to the LAB, as evidenced in a minute noting the
IRD is required to obtain ‘political clearance’ from the Commonwealth Relations Office (CRO),
Colonial Office (CO), and various security services prior to engaging in operations in African
territories.34 This was occasionally a source of frustration for LAB officials, as when key LAB offi-
cial John Rayner complains that they are getting ‘shorter and shorter of posting points’ for the
leaflets, with the implication that other departments are increasingly restricting options.35

Friction between IRD and other departments extended to issues of content as well, with occasional
references to leaflets being edited, delayed, or rejected due to pushback from other departments.

Leaflet recipients and languages varied depending on the topic of the leaflet with mailing sites
similarly shifting based on the content of specific leaflets.36 In general, recipients were involved in
government, journalism, trade unionism, education, and religion, with the youth and student
wings of African political parties well represented. This target audience is commensurate with
general IRD practice in this period of its institutional life. In its early years, the preferred audience
of IRD propaganda was primarily ‘the broad masses of workers and peasants in Europe and the
Middle East.’37 However, by 1955 IRD publications were increasingly directed at ‘the small num-
ber of people in every country who influence and form public opinion.’38 The LAB series was
slightly different, in that it self-consciously targeted not simply those in power or with influence,
but more specifically the rising generation of post-independence figures of influence. This was a
coveted audience for propagandists on all sides of the Cold War who sought the ‘allegiance of the
next generation of African leaders.’39 Indeed, discussing recipients of IRD propaganda in Uganda

29Ibid.
30Rayner to Henderson (PUSD), 29 January, 1963, FCO 168/720, TNA.
31Minute, ‘Loyal African Brothers Leaflets’, Author and date unknown, FCO 95/2156, TNA; Rayner (IRD) to Redacted

(PUSD), 2 May, 1963, FCO 168/734, TNA.
32Minute, author and date unknown, FCO 95/2156, TNA.
33Cormac, Disrupt and Deny; Hugh Wilford, ‘The Information Research Department: Britain’s Secret Cold War Weapon

Revealed’, Review of International Studies 24, no. 2 (July, 1998): 353–69.
34Ure (IRD) to Sir Charles Duke, (CRO). 22 May, 1964, FCO 168/1371, TNA.
35Rayner (IRD) to Ure, Welser, Edmonds (IRD). 4 January, 1966, FCO 168/2401, TNA.
36See Appendix 1.
37Wilford, ‘The Information Research Department’, 357.
38FO1110/716, TNA ‘The use of Information Research Department material’, May 1955, Quoted in Jenks, British

Propaganda, 67.
39Confidential despatch, 19 November, 1962, FO1110/1564, TNA.

Journal of Global History 73

https://doi.org/10.1017/S1740022822000109 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1740022822000109


John Reiss writes that ‘All have been chosen because of their capacity and opportunity to influence
the thinking of up and coming Ugandans,’ a dynamic that was not unique to this country.40

The heavy representation of journalists and newspaper editors on recipient lists indicates the
desire for LAB materials to be exposed to African audiences through media as well as direct mail-
ings. This is concomitant with longstanding IRD practice, which from its founding sought to cul-
tivate relationships with journalists and other media figures. Standard practice was for IRD
officials to pass material directly to trusted contacts in the media of various target countries.
This process reflects the character of media relationships in the era of decolonization, in which
Cold War powers and private news organizations vied with each other and with new national
governments to corner the market in newly independent states.41 IRD official John
McQuiggan comments on the omnivorous nature of information reproduction in Uganda stating
that the media ‘is receptive to any material of topical interest that comes from any source. They
cannot afford to subscribe to Reuters or any other news agency service and, therefore rely for their
international news coverage : : : on what is provided by TASS, Novosti, B.I.S., U.S.I.S., and the
Ugandan Ministry of Information.’42 This dynamic was not unique to Uganda, as noted by
James Brennan in his study of the Tanganyika Opinion, an Indian-run newspaper that ‘As late
as 1955 : : : ran anti-NATO publicity from the Indian consulate right alongside pro-American
publicity from the United States Information Service.’43 This latter example illustrates not only
the eclectic nature of news reproduction in Africa in the 1960s, but also the necessity of countering
propaganda of Cold War actors outside an East/West binary.

LAB materials did infiltrate African and international media on at least two occasions. A report
on the project states that a LAB leaflet criticizing the Soviet Union for not more actively support-
ing Egypt in the Six Days War, was quoted in East African Standard in an August 1, 1967 issue.44

As the leading English language paper in Kenya, the East African Standard would have reached the
influential audience the IRD was hoping to sway, as well as a means of imparting a stamp of legiti-
macy on LAB as a credible source of information. In a similar vein, a 1969 BBC ‘From Our Own
Correspondent’ piece states that after a police raid on the office of a radical newspaper in Lagos,
‘ready-made page proofs were found in the building designed and supplied for use free by the
Russian Information and Cultural Organisation, which is being spread in Nigeria at a time when
British expenditure in this direction is being cut back.’45 This information was sourced directly
from an LAB leaflet, from which the BBC story ‘usefully repeats important points.’46

There is an ironic element to the intertextuality of this latter episode, where British clandestine
propaganda is used a source in reporting on Soviet clandestine propaganda by a legitimate news
source. This inauthentic intertextuality is seen again in a leaflet criticizing the attitude of the
communist-aligned World Federation of Democratic Youth (WFDY) over racism faced by
African students studying in Sofia. A secret minute of 1964 notes that ‘The leaflet reprinted
the text of an offending W.F.D.Y. letter published in the Zanzibar daily Zanews. (The
W.F.D.Y. letter in question was also one of our productions).’47 The intertextuality of this leaflet
highlights the importance of forgeries as tools in the repertoire of propagandists on all sides of the
ColdWar in Africa. Forged documents purported to emanate from the CIA were indispensable for

40‘Report on Visit to Uganda by Mr. J.H. Reiss of I.R.D. 12 February-18 February, 1969’, FCO 168/3755, TNA.
41Brennan, ‘The Cold War battle’; McGarr, ‘Fake News.’
42McQuiggan (IRD) to J.S. Ellis, (CRO), 7 March, 1966. FO 1110/2092, TNA.
43James Brennan, ‘Politics and Business in the Indian Newspapers of Colonial Tanganyika’, Africa: Journal of the

International Africa Institute 81, no. 1 (2011): 63.
44Minute, author and date unknown, FCO 95/2156, TNA.
45Roger Lazar (BBC), ‘Programme as Broadcast, Saturday 31 May, 1969’, FCO 168/3892, TNA.
46Minute, Rayner (IRD) to Biggin, Kay, Clive (IRD). 5 June, 1969, FCO 168/3892, TNA.
47Top Secret Minute, Author and date unknown but 1964, FO 1110/2361, TNA.

74 Adam LoBue

https://doi.org/10.1017/S1740022822000109 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1740022822000109


Soviet propaganda schemes in Africa, and other communist powers similarly relied on this tool.48

The many international conferences occurring in Africa in the 1960s were key venues for the cir-
culation of forgeries, as in the 1961 ILO Conference in Lagos where the Ghanaian delegation cir-
culated a forged British Cabinet paper to other African delegations.49 In this case, the forgery was
‘produced in one of the Iron Curtain countries’ but served Ghanaian interests in that it attacked
western-aligned Kenyan politician Tom Mboya and the proposed East African Federation to
which Ghana was strongly opposed. The overlap between Ghanaian and communist interests
in Africa was a perennial concern of IRD officials, and it is episodes like this that perhaps inspired
the LAB’s continual focus on the theme of Ghanaian subversion, which will be discussed below. It
is also noteworthy that these examples show how the borders between black and grey propaganda
were more porous than this categorization implies.

There is no mention of any leaflets being composed in vernacular African languages through-
out the LAB’s existence, a factor that could have been a serious impediment to the exposure of
these materials to African audiences. However, IRD propagandists likely assumed that their mate-
rial, including LAB leaflets, would be translated into vernacular by recipients themselves. John
McQuiggan indicates that the Ugandan vernacular press translates information received from
outside sources in their reproductions for a domestic audience as a matter of course, and a pleth-
ora of secondary literature on African print culture in the twentieth century indicate that Uganda
was not unique in this respect.50 A possible example of propaganda material entering the vernac-
ular media in this way is seen in a 1965 article in Sauti ya Mwafrika, (SYM) the newspaper of
Kenya’s ruling KANU Party. The article concerns a letter issued by an organization called the
East African People’s Front accusing Oginga Odinga, Ochieng Oneko, and Bildad Kaggia of
receiving the support of communist countries and casting doubt on their nationalist bona fides.51

While the letter in question is not identifiably an IRD production, there are clues pointing to
British involvement, or at least knowledge, of the provenance of the letter. In a 1969 correspon-
dence, an anonymous source writes to John Rayner regarding a potential successor organization
and propaganda text series to the FFAM/LAB. In discussing possible ideological orientations for
the successor group, the respondent suggests a ‘Maoist body to the left of the Russians castigating
them for revisionism and frightening everyone with its extreme proposals, e.g., the erstwhile
Peoples’ Front of East Africa.’52 The correspondence does not make clear whether this organiza-
tion was a previous fiction created by outside sources or a legitimate African Maoist organization.
Regardless of the letter’s true provenance, that it was reproduced in Swahili in SYM indicates that
ColdWar propaganda was reproduced in African vernacular media. Now that LAB documents are
becoming increasingly available to researchers, it may be possible to comb through vernacular
sources to identify more systematic inclusion of the project’s texts in this mediascape.

We have seen examples of how LAB materials were distributed and touched briefly on their
target audience. But who was crafting these materials? Unfortunately, the archival records avail-
able to date do not provide much evidence on who was writing the LAB leaflets, aside from a brief
reference to one Mr. Webber who ‘is reading African papers and gradually learning the language’
so that he can better compose LAB materials.53 IRD propaganda projects in Europe relied on local
agents to not only provide information for propaganda, but also to compose propaganda materi-
als. This practice was similarly used in IRD operations in the Global South, including Egypt and

48Christopher Andrew and Vasili Mitrokhin, The World Was Going Our Way: The KGB and the Battle for the Third World
(New York, NY: Basic Books, 2006), 432.

49D.W. Stather Hunt, ‘The Influence of Ghana in East Africa’, 27 September, 1963, FO 1110/1692, TNA.
50McQuiggan to J.S. Ellis, (CRO), March 7, 1966. FO 1110/2092, TNA; Brennan, ‘Politics and Business;’Derek Peterson and

Emma Hunter, ‘Print Culture in Colonial Africa’, in African Print Cultures: Newspapers and their Publics in the Twentieth
Century, eds. Derek Peterson, Stephanie Newell, and Emma Hunter (Ann Arbor: University of Michigan Press, 2016), 1–46.

51Author unknown, Sauti ya Mwafrika, ‘Barua za Siri Zapingwa’, 17 September, 1965.
52Redacted to Rayner, 22 May, 1969. FCO 168/3900, TNA.
53Minute, J.L. Welser (IRD), Undated but 1961, FCO 168/724, TNA.

Journal of Global History 75

https://doi.org/10.1017/S1740022822000109 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1740022822000109


Malaysia, where the department similarly made use of local writers and broadcasters to compose
their materials. Indeed, in the latter case IRD recruited local staff to draft propaganda ‘partly on
the grounds that expatriates could not hope to fathom the inscrutable workings of the oriental
mind.’54 It is unclear whether this occurred in the LAB series, but it is likely that the leaflets were
crafted solely by IRD officials. As noted above, there was a sense that African contacts could not be
trusted to receive materials for distribution directly from IRD sources in the post-independence
context. Given the sensitive and clandestine nature of the LAB project, it seems unlikely that IRD
would risk exposure by hiring African writers. Comments on the nature of African reading habits
by IRD officials imply that African writers would also be unnecessary as it becomes clear that these
propagandists believed that, unlike their counterparts in Asia, the minds of their target audience
were not complex enough to warrant extra attention.

What is clear is that a select handful of IRD officials were involved in implementing the project
and editing leaflet content. Key among them was John Rayner, who worked on the LAB project for
its entire run. Rayner’s employment history is characteristic of IRD officials in that it spanned
journalistic and clandestine propaganda work. Prior to World War II, Rayner was an editor at
the Daily Express and worked in propaganda and intelligence during the war.55 After the war
he became the Head of RIO Singapore before moving to work for IRD in London, becoming
the head of the Special Editorial Unit. Colin MacLaren was the Head of IRD’s Africa Section dur-
ing the early rollout of the LAB series from 1961-1964, when he became the IRD Field Officer
based in Nairobi, with a brief covering Tanzania as well. He had previously served as the
Director of Information Services and as UK Information Officer in Nigeria; in this latter position
he was involved in the process of decolonization and handover to Nigerian personnel following
independence in 1960. Similarly, John Reiss had a depth of experience working in Africa during
and prior to his involvement in LAB. Reiss served as Head of the Africa Section of the Kenyan
colonial government’s Information Department from 1945, being promoted to Director in 1954
where he was responsible for establishing much of the colony’s radio infrastructure for the Kenya
Broadcasting Service. He would then serve as Director of Information Services in South Africa and
New Zealand, before being recruited to work for IRD in 1966.56 The depth of experience in jour-
nalism and propaganda held by these officials formed the foundation of the LAB series.

Reception and effects of LAB leaflets are difficult to gauge with certainty. This is not unique to
the LAB project but rather is one that haunts work on clandestine propaganda projects. Indeed,
Andrew Defty notes ‘It is notoriously difficult to assess the impact of propaganda, particularly if it
is directed at a foreign audience. One may identify propaganda policies, and assess the output of
propaganda agencies, but it is very difficult to gauge how the propaganda is received.’57 It is thus
necessary to rely on references made by LAB propagandists themselves as to the effects of their
materials. IRD official D.M. Biggin provides perhaps the clearest statement of LAB’s circulation
base in a letter on a 1969 trip to Nigeria where he writes ‘It was confirmed during my recent visit to
Lagos that the LAB leaflet had had an impact both in official and press circles there. I was told that
it had circulated widely among journalists in Lagos, and it was known in the High commission
that the leaflet had been examined by the agencies of the Federal Military Government, including
Special Branch.’58 Wide circulation does not necessarily translate into action, however. IRD spec-
ulated two years earlier that a leaflet accusing Tanzanian politician Oscar Kambona of undermin-
ing President Julius Nyerere’s economic transformation of the country led to the former’s
resignation from government.59 Earlier, a secret report indicates that IRD believed a 1962 LAB

54Carruthers, ‘A Red Under Every Bed’, 298.
55The Diplomatic Service List 1968: An Official Yearbook.
56Ibid.
57Defty quoted in Vaughn, Unconquerable Minds, 3.
58Biggin (IRD) to Rayner, Kay, Clive (IRD), 5 June, 1969. FCO/168/3892, TNA.
59Minute, Reiss, 8 September, 1967. FCO 168/2968, TNA.

76 Adam LoBue

https://doi.org/10.1017/S1740022822000109 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1740022822000109


leaflet accusing the Soviet Ambassador to Leopoldville of espionage work led to that ambassador,
Sergei Nemtchina, being officially reprimanded by the Congolese government for interference in
local politics.60 While IRD officials cite these episodes as proof of efficacy, we must be cautious in
taking these at face value. As Susan Carruthers notes, IRD was ‘Ever keen to promote its own
business’ in the face of hostility from other departments, budget cuts, and even contradictory
facts.61 The claims above must therefore be taken with a degree of skepticism until such time
as more detailed records on reception are made available to researchers.

Generic Pan-Africanism: discourse and authorship in Loyal African Brothers
While we do not know the effects of LAB materials, I argue that they nonetheless serve as impor-
tant windows into the psychology of British propagandists during the Cold War. To analyze this
propaganda psychology, it is instructive to analyze the discourse of the series’ notional authors: the
Freedom for Africa Movement. The fictional backstory of this organization and the form of
the leaflets themselves reflect a deep knowledge of African political debates and print cultures
on the part of IRD propagandists. However, the leaflets exhibit a paradoxical characteristic of
being simultaneously specific and generic, displaying the granular detail of an intelligence report
yet articulated in a political vocabulary devoid of ideological commitment or nuance.
Correspondence between involved officials show that they were aware of the ideological disagree-
ments between specific brands of Pan-Africanism and African nationalism then occurring in the
continent, yet the LAB series is marked by generic appeals to a primordial and contentless
‘Africanness.’ I argue that this character was the result of an all-Africa approach to the series,
which was refracted through the biases held by IRD propagandists themselves. On the one hand,
the generic Pan-Africanism of the LAB could be interpreted as a means of reaching as broad an
audience as possible without being constrained by a particular ideological commitment. On the
other hand, when read in tandem with evaluations of African readers intellectual capacity it
becomes clear that IRD propagandists believed that this audience would be unbothered by the
lack of ideological nuance. As one propagandist noted, ‘The popular appeal of these letters is
largely based on their semi-educated prose’ and ad hominem attacks that occasionally descended
into salacious rumormongering.62 ‘Semi-educated’ is used to describe African readers multiple
times in IRD correspondence, and one official notes that LAB vocabulary was chosen to be ‘attrac-
tive to the half baked intelligentsia because it is part of the hideous jargon which Marxist polemics
have made fashionable.’63

This statement is significant in that it confirms LAB materials were crafted in conversation not
only with African print culture, but also with the globally circulating vocabulary of anti-colonial-
ism. It also indicates that IRD had learned from previous failures, particularly in the Middle East
where department propagandists failed to accurately gauge the political priorities of Arab read-
ers.64 Paul McGarr shows how IRD incorporated lessons of previous failures in India, replacing
the ‘relatively long-winded and abstruse IRD copy’ of previous materials and with content mod-
eled on communist propaganda which were ‘written in plain language : : : focusing on basic
themes calculated to attract the attention of rural readers.’65 In the context of LAB, it was the
bombastic tone and superficial politics that characterized the leaflets that were thought to make
them appealing to a middlebrow African audience. In this the leaflets resemble, in both form and
function, the political memes populating contemporary social media. Both text forms ‘build

60Secret Report, author and date unknown, FCO 95/2156, TNA.
61Carruthers, ‘A Red Under Every Bed’, 307.
62Minute, Ure (IRD) to Sir Charles Duke (CRO), 22 May, 1964, FCO 168/1371, TNA.
63D.A. Roberts (IRD), ‘I.R.D. Operations in Africa’, 22 February, 1962, FCO 168/551, TNA.
64Vaughn, Unconquerable Minds.
65McGarr, ‘The Information Research Department’, 145.

Journal of Global History 77

https://doi.org/10.1017/S1740022822000109 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1740022822000109


strength through repetition and recognition, and : : : call attention to themselves through techni-
ques of likeness, indication, guideposting, exclamation, attention-forcing, thrown-togetherness.’66

These are not the kinds of texts that form the platform of substantive debate or intellectual dis-
cussions, but rather fodder for the politics of point scoring and leveraging of position that char-
acterizes much of contemporary political debate. That this style and content was thought to be
appealing to the future leaders and opinion-shapers of independent Africa shows that IRD prop-
agandists in the 1960s held many of the same racial biases and ideas of African intellectual capac-
ity that underwrote centuries of colonial rule. Indeed, in other parts of the world Cold War powers
actively sought to cultivate intellectuals with propaganda as they ‘assumed that intellectuals would
play important toles in influencing public opinion and form the vanguard of social change.’67 That
LAB appears to have eschewed addressing African intellectuals could indicate that the department
did not believe that there were intellectuals worth cultivating, or that African societies were unde-
veloped such that intellectuals would not play as influential a role as they would in other decolo-
nizing societies.

These aspects of the project become clearer when analyzing the discourse that populated LAB
texts, as well as their style and physical appearance and the fictional backstory of the FFAM. IRD
propagandists never directly provided a profile of the FFAM for readers. The leaflets were never
signed by any individuals, and the nominal authors never stated directly where they were based.
However, the style, syntax, content, and form of the leaflets were meant to provide clues for read-
ers to come to directed conclusions about the organization’s details. The ambiguity surrounding
the FFAM was not unique to the LAB series; rather, IRD tapped into a longer history of pseu-
donymous authorship in twentieth-century African print culture.68 In her analysis of this phe-
nomenon in West Africa, Stephanie Newell argues that pseudonyms are not merely means of
disguising authors’ identities, they also convey information about the authors’ positions in and
of themselves. Newell’s analysis bears directly on the FFAM, particularly her argument that pseu-
donyms ‘reveal the ways in which correspondents selected identities that revealed their cultural
and racial affiliations and political interests, as well as a powerful sense of their place in the
world.’69 The clues provided by the name chosen for the notional authors of the LAB series as
well as the particularities of the leaflets’ language attempted to establish the FFAM’s place in
the world both geographically and ideologically.

IRD officials meant for African readers to conclude that the FFAM was ‘by implication based in
one of the francophone countries.’70 Readers were meant to come to this conclusion primarily
through the format of the leaflets themselves, specifically the spelling and syntax. The English
versions of LAB leaflets were riddled with spelling mistakes made to appear as if they had been
written by a native French-speaker. The rationale for this tactic was that the francophone spellings
‘dissociates them from the U.K.’71 There is no mention of how recipients responded to this stylistic
camouflage, so it is impossible to know if African readers were as fixated on or convinced by the
consistency of francophone misspellings as were IRD officials.

The IRD was less regionally specific when it came to the FFAM’s ideological background. The
FFAM’s ideological position can best be described as generic Pan-Africanism. The FFAM’s politics
were Pan-African in that they constantly referenced the inherent unity of Africans across the con-
tinent regardless of any metric of internal division. The leaflets are littered with references to ‘our
african traditions,’ ‘our african way of life,’ and ‘the african consciousness’ and how these are

66Emily Apter, ‘Alphabetic Memes: Caricature, Satire, and Political literacy in the Age of Trump’, OCTOBER 170, (Fall
2019), 5.

67Iber, Neither Peace nor Freedom, 2.
68Newell, The Power to Name; see also Peterson, Hunter, and Newell, eds., African Print Cultures; Karin Barber, ed. Africa’s

Hidden Histories.
69Newell, The Power to Name, 8.
70Secret Report, author and date unknown, FCO 95/2156, TNA.
71Minute, Ure (IRD) to Duke (CRO), 22 May, 1964, FCO 168/1371, TNA.

78 Adam LoBue

https://doi.org/10.1017/S1740022822000109 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1740022822000109


incompatible with communist ideology and designs for Africa.72 These politics were generic in
that the leaflets never actually elaborate what these aspects of African consciousness or society
were, or what their vision for African politics entailed. The leaflets occasionally provided frames
of reference for what their Africanism could stand for, as example being a leaflet expressing sup-
port for Nigeria’s federal government in their offensive against the breakaway state of Biafra: ‘Our
Continent of Africa cannot sustain tribalist secessions.’73 The leaflets similarly reflect the FFAM’s
antipathy to nuclear testing and support for global disarmament, though IRD propagandists admit
that this position had less to do with African political currents and was ‘intended to annoy the
Russians.’74

The closest the leaflets ever get to articulating a specific ideological position is through support
for African Socialism and neutralism. Discussions about the nature and shape of African Socialism
was a regular feature of political debate in this period when ‘many African leaders made significant
attempts to “localise” socialist ideas’ and, thus, this is another example of the LAB’s discursive
mimicry.75 Again, however, the African Socialism in LAB leaflets is never defined with any speci-
ficity and is primarily deployed as a foil for attacking the scientific socialism of communist states.
Generic appeals to undefined African Socialism belied the diversity of this ideological category,
debates on which appeared in middlebrow African press as much as in the speeches of individual
leaders and the intellectual journals of the African intelligentsia in the 1960s. Competing streams
of African Socialist thought developed along nationalist lines in the 1960s, with Tanzania’s
Ujamaa, Uganda’s Move to the Left, and Ghana’s Afro-Marxism being prominent examples.
On the one hand, then, LAB’s African Socialism could not afford to be specific lest they ‘tarnish
the organisation with the political brush of that country.’76 On the other hand, however, the diver-
sity and idiosyncrasy of competing streams of African Socialist thought could have undermined
the appeal of the LAB’s generic interventions in these debates.

Promotion of neutralism and non-alignment was perhaps the most clearly articulated political
position held by the FFAM and was an attempt by the IRD to ‘co-opt the literary cold war geog-
raphy of Afro-Asia.’77 Examples drawn from several leaflets associate between African nationalism
with neutralism in such a way as to make them seem inherently related. Most directly, a leaflet
attacking Zanzibari communists, concludes ‘The interference of the great powers in any form will
only drag us into their cold war and destroy our ideal of a united and non-aligned Africa, which is
of a primordial importance for us if we are to carry out our common task of developing our coun-
tries.’78 Not only is neutralism presented here as a danger to the development priorities that lay at
the heart of African nation-building agendas in the postcolonial era, but it is also positioned as a
threat to the sense of a common Africanness that stood at the core of the FFAM’s ideological
platform.

The positive view of neutralism contrasts with how this political position appeared in IRD pro-
paganda in other parts of the world. Rory Cormac, for example, notes that British feared the elec-
tion of a leftist government in Iceland in the mid-1950s would provide an opening for the Soviets
to ‘detach Iceland from NATO and spread neutralism across the region.’79 Anxieties over neu-
tralism and non-alignment similarly haunted IRD propaganda work in Egypt, where the ‘fear

72Loyal African Brothers leaflet, date unknown, FO 1110/2361, TNA.
73Loyal African Brothers leaflet, 1969, FCO 168/3892, TNA.
74Minute, Rayner (IRD) to Welser (IRD), 3 December, 1962, FCO 168/731, TNA.
75Jodie Yuzhou Sun, ‘“Now the cry was Communism:” the Cold War and Kenya’s relations with China, 1964–1970’, Cold

War History 20, no.1 (2020): 39–58: 8. See also Priya Lal, African Socialism in Postcolonial Tanzania: Between the Village and
the World. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 2017).

76Redacted to Rayner (IRD), 22 May, 1969, FCO 168/3900, TNA.
77Elizabeth Holt, ‘Cairo and the cultural cold war for Afro-Asia’, in The Routledge Handbook of the Global Sixties: Between

Protest and Nation-Building, eds. C. Jian, M. Klimke, M. Kirasirova et al., 481.
78Loyal African Brothers leaflet, FCO 168/1366, TNA. Italics added.
79Cormac, Disrupt and Deny, 83.

Journal of Global History 79

https://doi.org/10.1017/S1740022822000109 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1740022822000109


was that Soviet propaganda might succeed in disrupting the Western position in the Middle East
thus ensuring the area’s neutrality in any future conflict.’80 A core focus of British anti-communist
propaganda in the Middle East in the 1950s was thus discrediting neutralism and tying it explicitly
to communist threats to the region’s independence and stability. That neutralism and non-
alignment were actively supported in the LAB series is thus a significant departure from earlier
IRD propaganda projects, which in turn reflects the evolution of both the ideological valence of
non-aligned politics and the different strategic value and priorities attached to Africa.

The FFAM was built around generic Pan-Africanism to provide a sense of authenticity as well
as to exploit communication divisions between Anglophone and Francophone African national-
ists that undermined the Pan-African project in the 1960s. However, the same divisions that
deflected suspicion away from British sources potentially created an obstacle to LAB’s reception
among certain audiences. For example, IRD official D.M. Biggin writes ‘I must admit that I find it
hard to reconcile the evident francophone origins of the paper on the one hand with the intimate
knowledge of an Anglophone territory on the other. One must assume that what are evidently
francophone-African authors have no anglophone-African brothers who assist them in their
draftsmanship.’81 Biggin’s assumption speaks to contemporary tensions within African politics
on the continent and in the diaspora. The borders created by colonialism were as much linguistic
as they were geographic, and cooperation across linguistic barriers was not a given among African
nationalists. The kind of bilingual African nationalist readership addressed by LAB was thus more
a creation of British propagandists than an accurate reflection of the realities of African political
relationships.

Conversations between IRD propagandists reveal how they attempted to circumvent these
political tensions to maintain the broadest base of LAB readership. Echoing the point raised
by Biggin, Hans Welser states he has no objections to the FFAM being coded as francophone
per se, but wonders ‘whether East Africans, who are the main target [of this leaflet], pay much
attention to the views of their French-speaking brothers.’82 Responding to these concerns, J.B. Ure
concedes that ‘in general : : :East Africans are not greatly impressed by the views of French-
speaking West Africans,’ however an exception is often made for Guineans. Ure argues that
Guineans are seen as ‘experts on African independence’ by African nationalists in general and
are especially well regarded in Tanganyika due to Guinean leader Sekou Toure’s recent overtures
to Julius Nyerere. He concludes that ‘if these letters were posted from Guinea there would be no
harm done by their apparently francophone origin.’83 Whether Ure was right in this argument is
of less importance than the fact that the discussion indicates that there were serious political dis-
agreements in Africa that could have potentially undermined the LAB’s generic Pan-Africanist
appeal. That IRD propagandists do not seem to have developed a systematic solution to this issue
indicates that they hoped to paper over such disagreements through a generic appeal to suppos-
edly universal African cultural referents and bombastic style of argumentation.

By 1969 the IRD began to realize that the FFAM needed updating. In a discussion between
involved officials, the prospect of a successor to the LAB series was debated. Proposals included
a radical New Left student group, a Maoist body, and a Black Power movement. The Maoist
option was seen as being too limited in lines of attack, while for Black Power groups on the conti-
nent and in the diaspora ‘our impression is that the Africans are not receptive to their ideas’.84 The
consensus appeared to land on the successor being a militant student group of ‘African students

80Vaughn, Unconquerable Minds, 103.
81Minute, Biggin (IRD) to Rayner (IRD), 15 April, 1966, FCO 168/2428, TNA.
82Minute, Welser (IRD) to Rayner (IRD), April 1964. FCO 168/1366, TNA.
83Minute, Ure (IRD) to Rayner, Welser (IRD), FCO 168/1366, TNA.
84Minute, Rayner (IRD) to Reiss and Welser (IRD), 22 July, 1969, FCO 168/3900, TNA.

80 Adam LoBue

https://doi.org/10.1017/S1740022822000109 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1740022822000109


behind the Iron Curtain by implication in East Germany, with possibly some adherents in the
USSR.’85 John Rayner writes of his approval for this move and, on naming, states ‘we had already
been attracted by the slogan value of the word “power” and called our student organisation “The
Organisation of African Students for African Power.”’86 While there was continuity in the form of
providing a fictional identity through implication and having a Pan-African membership, the spe-
cificities of the successor organization’s ideological and geographic position indicates that IRD had
recognized that generic Pan-Africanism was no longer a viable propaganda lexicon.

Africanizing the Cold War: Ghanaian subversion and anti-Arabism
The thematic content of the LAB series shows both overlap and divergence with IRD practice and
earlier anti-communist propaganda in Africa. LAB shared with other IRD propaganda elsewhere
in the Global South the making of distinctions between ‘real’ nationalists and those acting under
communist pretenses.87 Earlier anti-communist propaganda in Africa critiqued communism from
a Christian perspective, and these materials also reflected earlier IRD stock content that publicized
repression under communist regimes. Such arguments may have swayed Christian Africans and
those literate elites engaged in the debates on moral reform and socially conservative moralizing
that characterized much African political print culture in the twentieth-century.88 However, it
would be difficult for even this audience to read examples of Soviet suppression of the
Church, free press, and individual freedom and not see echoes of the same under British colonial
rule. This is particularly true during and after the Mau Emergency in Kenya when the colonial
government’s draconian methods of quelling the insurgency brought mass incarceration, suppres-
sion of Kikuyu independent schools and churches, and widespread censorship of African media.
By the late 1950s, associations with the inequities and repression of colonial rule inherently under-
mined the receptivity of positive British propaganda aimed at African readers.

As unattributable propaganda from a nominally African source, the LAB series was not con-
strained by the obstacles facing more public, attributable British anti-communist work. The free-
dom to maneuver is reflected in the themes that characterized many of the leaflets in the series.
A close reading of two LAB leaflets illustrates themes that were developed within the series for a
specifically African readership. The first of these themes is Ghanaian subversion. While criticisms
of Ghana’s subversive role across Africa was referenced in several leaflets, this section focuses pri-
marily on a leaflet attacking the Ghanaian periodical The Spark to expand upon the broader theme
of Ghanaian subversion and highlight the intertextuality of the LAB series and Cold War propa-
ganda more generally. The leaflet on The Spark is also significant in that it reflects the care with
which IRD criticized individual African leaders. Indeed, the leaflet attacking The Spark was
released when it was because materials attacking Nkrumah directly had not yet been cleared
for use. The Spark, though a ‘more superficial aspect of Ghanaian subversion,’ was oblique enough
of a target that it was ‘enough for a first shot’ in what would become a longer-running campaign
targeting Ghana’s subversive role.89

The leaflet displays the generic Pan-Africanist criticism of the paper which ‘calls itself a socialist
weekly organe [sic] of African Revolution, but whose contents are in no way in accordance with
true African aims and ideals.’90 It goes on to associate The Spark with communist interests through
the figure of Batsa Kofi, the paper’s editor who is described as the Secretary-General of the Pan-
African Union of Journalists but also a ‘well-known communist and closely allied to the

85Reiss (IRD) to W. Peters, 20 May, 1969, FCO 168/3900, TNA.
86Minute, Rayner (IRD) to Reiss, Welser (IRD), 22 July, 1969, FCO 168/3900, TNA.
87Carruthers, ‘A Red Under Every Bed.’
88See Derek Peterson Giacomo Macola, eds. Recasting the Past: History Writing and Political Work in Modern Africa.

(Athens, OH: Ohio University Press, 2009).
89Minute, Rayner (IRD) to Welser (IRD), 20 May, 1964, FCO 168/1371, TNA.
90Loyal African Brothers leaflet, FCO 168/1371, TNA.

Journal of Global History 81

https://doi.org/10.1017/S1740022822000109 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1740022822000109


Chinese.’91 The identification of Kofi’s position, from which he is ‘admirably well placed to impose
his deformed point of view, his thirst for power and lust for violence throughout all our continent,’
recycles a recurrent focus of LAB leaflets in exposing communist subversion of Pan-African insti-
tutions.92 The leaflet also highlights the intertextual nature of Cold War propaganda in Africa
through its association between The Spark and Chinese communists, ‘fiery extracts from whose
publications it has published in serial form.’93 When read against leaflets criticizing Nkrumah for
his ties to the Soviets, the association of Kofi with Chinese interests could have been meant to
subtly foreground the consequences of involvement in the Sino-Soviet competition for influence
in postcolonial Africa, an argument that occurred not infrequently in later leaflets.

The intent of leaflets attacking Ghanaian subversion was to undermine the appeal of Ghanaian
propaganda to a wider African audience. Indeed, it was in terms of audience that Ghana’s propa-
ganda apparatus was perhaps most threatening to the aims of the IRD. Summarizing the danger of
Ghanaian propaganda, the British High Commissioner in Uganda writes ‘Nkrumah is not inter-
ested in carrying with him Houphouet-Boigny in his gold and malachite palace, nor the Mwami of
Burundi in his night club. His appeal is to the fierce young secondary school leaver out of a job, the
Youth Winger or the struggling trade unionist.’94 This was precisely the audience to which LAB
was addressed, putting Ghanaian propaganda in direct competition with the IRD. Reports reveal a
particular concern over the effect that Ghanaian propaganda might have in East Africa, where ‘the
Ghanaian missions : : : have done much to etch his [Nkrumah’s] image on the minds of trade
unionists : : : and journalists.’95 British officials had noted with alarm Ghanaian influence in
Ugandan media, with the editor of the government daily newspaper being described as
‘Nkrumah indoctrinated’ and Radio Uganda having a ‘Ghanaian and Moscow influenced staff.’96

Ghanaian penetration went beyond mere influence, with the country’s representatives in Uganda
actively distributing propaganda and cultivating contacts in political and media circles.
A prominent example of this is the case of Paul Muwanga, a ruling party member of parliament
who founded the African Pilot periodical with funding from Ghana’s High Commissioner David
Busumtwi-Sam. Published in English and Luganda, the Pilot was nominally a product of the ruling
Ugandan Peoples Congress but, due to content limited to praise for Ghana and invective against
Britain, was seen as a vehicle for Ghanaian interests in the country. Muwanga was also the Uganda
distribution agent for The Spark, thus serving as both a direct and indirect distributor of Ghanaian
propaganda.97

IRD was concerned with the extent of Ghanaian propaganda as it was proving to be effective
among some African audiences. Not only was Nkrumah revered by a broad swathe of African
nationalist activists, but also his ideas found fertile soil in the minds of some African leaders.
Ugandan president Milton Obote, for example, stated he had been convinced by Nkrumah’s argu-
ments on continental unity and had expressed a ‘degree of belief in the argument that the East
African Federation is an Anglo-American plot, which is a Ghanaian propaganda line.’98 Ghanaian
agents flooded East Africa with propaganda targeting the Federation, which was anathema to
Nkrumah’s vision of a continental United States of Africa99 However, IRD propagandists had
to tread lightly in undermining Ghanaian propaganda because of Nkrumah’s stature in
African nationalist circles. In The Spark leaflet, Nkrumah himself only comes in for criticism
at an oblique angle of disappointment that such a visionary of African unity ‘should permit

91Ibid.
92Ibid.
93Ibid.
94Stather Hunt, ‘The Influence of Ghana in East Africa’, FO 1110/1692, TNA.
95John McQuiggan, ‘The Nkrumah Problem’, March, 1966, FO 1110/2092, TNA.
96Ibid.
97Stather Hunt, ‘The Influence of Ghana in East Africa’, FO 1110/1692, TNA.
98Ibid.
99Ibid.

82 Adam LoBue

https://doi.org/10.1017/S1740022822000109 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1740022822000109


the diffusion of a newspaper whose purpose, according to its contents, is to destroy the very essen-
tials of that same unity.’100 This critique implies that Nkrumah may be unaware of The Spark’s
content, or even that he is being misled by members of his inner circle. Betrayal and undermining
of African visionary leaders by unscrupulous confidantes – all inevitably shown to be communist
stooges – is a recurring theme in the LAB series, with Nkrumah and Congolese leader Patrice
Lumumba being used as object lessons throughout the series’ run. The reader was thus urged
to consider that the failures of leaders like Nkrumah and Lumumba were not failures of
African nationalism, but rather of sincere, though flawed, nationalists who were manipulated
by unscrupulous communists.

The second theme developed for a specifically African audience is anti-Arabism, often articu-
lated as opposition to Arab imperialism. Recycling stock themes of the series, leaflets accused
‘Arab progressive parties’ in Africa of working to undermine African Socialism, seeking to domi-
nate Pan-African organizations, and draw African into the ‘Arab Cold War.’101 Racism and his-
tories of slavery were also foundations of the LAB’s anti-Arabism, to the extent that a leaflet
claims, erroneously, that the in Arabic the word for ‘slave’ is used as a synonym for
‘African’.102 More generally, LAB leaflets articulated a general opposition to Arab imperialism
in much the same way as they accused communist powers of imperial ambitions. Arab imperial-
ism was a theme that, while not universally relatable, could apply to several different African con-
texts. However, a leaflet attacking radical socialists in the Zanzibari revolutionary government
dredged specific local histories to articulate a position equating communism with ‘Arabism’
and a return to the era of slavery.

The leaflet attacks the radical socialists among the leadership of the 1964 Zanzibar Revolution
which overthrew the Sultan of Zanzibar and the ruling Zanzibar Nationalist Party (ZNP), instal-
ling a government composed of African nationalist Afro-Shirazi Party (ASP) and the Umma
Party, a radical ZNP splinter group. The leaflet attacks Abdullah Kassim Hanga and
Abdurrahman Mohamed Babu, the post-Revolution Prime Minister and Minister of Defense
and External Affairs respectively. The crux of this leaflet is the accusation that Hanga, Babu,
and their comrades are cynically using communist resources to re-assert Arab dominance of black
Africans. As discussed, establishing the inherent opposition between Africanism and Communism
in the minds of African readers was a central element of the LAB series. But in this leaflet, we see
what had elsewhere been a vague and homogenizing Africanist cultural politics adopt a direct
racial rubric of inclusion/exclusion: ‘the Afro-Shirazi party is an African nationalist party.
Why is it getting muddled up with Arabs like Babu and Hanga? As is well know [sic] these
two are Communist agents.’103 This line most directly sets up the opposition of African/nationalist
and Arab/communist for the reader, implying that it was impossible to claim racial and ideological
identities outside of this duology. The leaflet also reiterates the theme of communist betrayal con-
sistent in LAB leaflets, arguing ‘The revolutionaries have helped the Africans to power, but instead
of succeeding in the permanent Africanisation of Zanzibar, we now find that the Communist
Arabs today are as much in power as the Sultan and his gang were before.’104 The legacy of slavery
and racial exploitation was a central theme of contemporary Zanzibari print culture and politics,
which was particularly contentious in the 1950s and 1960s as African nationalism challenged the
ZNP’s articulation of a Zanzibari nationalism rooted in cosmopolitan Afro-Asianism.105 Thus,
warnings of a communist future coded as simultaneously a betrayal of African nationalism

100LAB Leaflet, May, 1964, FCO 168/1371, TNA.
101LAB Leaflet, date unknown but 1967, FCO 168/3003. The Arab Cold War at various times referred to the battle for

influence in Arab socialist circles or the Arab-Israeli conflict.
102LAB Leaflet, FCO 168/202, TNA.
103Minute, J.K. Drinkall (IRD) 23 January 1964, FCO 168/1366, TNA.
104Minute, J.L. Welser (IRD), 7 April 1964, FCO 168/1366, TNA.
105Jonathon Glassman, ‘Creole Nationalists and the Search for Nativist Authenticity in Twentieth-Century Zanzibar: The

Limits of Cosmopolitanism’, The Journal of African History 55, no. 2, (2014), 229–47.

Journal of Global History 83

https://doi.org/10.1017/S1740022822000109 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1740022822000109


and a return to the Arab domination and slavery likely found fertile soil in the minds of Zanzibari
readers.

This leaflet departs from standard IRD propaganda practice that in general ‘sought to raise
doubts about individuals rather than whole groups.’106 The association of Arabs with communism
through the theme of betrayal could easily reignite the racial tensions that undergirded the revo-
lution, which included mass killings and displacement of the islands’ Arab and Indian popula-
tions. That Zanzibar had previously been a receptive site for Nasserist propaganda in the
1950s and early 1960s, and the fact that the revolutionary government had invited aid and advisors
from across the communist world, perhaps instilled a sense of urgency in IRD propagandists that
outweighed the risks of instigating further pogroms. Indeed, there is a plaintive air to a line in the
leaflet persuading readers that ‘The british and americans [sic] will not interfere against a genu-
inely nationalist movement but they will interfere if they think that Zanzibar is going to become a
Communist state.’107 Here too is an example of longstanding IRD practice of making distinctions
between ‘real’ nationalists and communists in their propaganda output.

The leaflet argues that ‘real’ African patriots must support Abeid Karume, the leader of the ASP
and a proponent of a more racially exclusive form of African nationalism. It is not just Karume’s
ideological orientation that is presented as desirable, but also his racial bona fides: ‘M. Abeid
Amane Karume, president of the new Republic of Zanzibar is africain [sic] from the continent,
of congolese [sic] origin,’ and, thus, is ‘loyal to african [sic] aspirations.’108 Not only does this
presentation reiterate the universal and primordial character of Africanness that the series con-
stantly affirmed, but it also advocates for a hardening of racial and cultural boundaries in an area
that has historically been associated with cosmopolitan intermixing.109 Here again the leaflet mir-
rors arguments about the connection between autochthony and the right to make political claims
then occurring on the Swahili Coast, in which ideas of race, geography, and culture were mar-
shaled in support of or opposition to competing political visions, arguments that became increas-
ingly fraught in the periods immediately before and after independence.110 The racial and
geographic backgrounds of Karume, Babu, and Hanga presented by the LAB leaflet were, however,
factually inaccurate, as all three could make legitimate claims to ‘Africanness’ in their respective
family backgrounds. However, accuracy was not of primary importance for LAB authors. Rather,
the emphasis was on sidelining the radical socialists from political leadership and, in so doing,
undermining the appeal of communism and the solidarities of Afro-Asianism that could have
facilitated a communist bastion on the Swahili Coast.

Conclusion
A close reading of LAB leaflets provides insight into the competing political discourses circulating
throughout Africa and indeed the decolonizing Global South more broadly. Adopting the dis-
course of generic Pan-Africanism to frame anti-Communist arguments shows that LAB authors
were not political innovators and leaflet content did not emerge in a vacuum. Rather, they
reflected debates occurring in the heady days leading up to and immediately after independence
in which African subjects ‘gave considerable attention to the vexed question of how to project a

106Cormac, Disrupt and Deny, 6.
107Minute, J.K. Drinkall (IRD), 23 January 1964, FCO 168/1366, TNA.
108‘Loyal African Brothers’, draft leaflet, Number unknown, undated but 1964, FCO 168/1366, TNA.
109See G. Thomas Burgess, ‘Mao in Zanzibar: Nationalism, Discipline, and the (De)Construction of Afro-Asian Solidarities’,

inMaking a World After Empire: The Bandung Moment and its Political Afterlives, ed. Christopher J. Lee (Athens, OH: Ohio
University Press, 2010), 196–234: 196 and Glassman, ‘Creole Nationalists.’

110See Jeremy Prestholdt, ‘Politics of the Soil: Separatism, Autochthony, and Decolonization at the Kenyan Coast’, Journal
of African History 55, no. 2 (2014): 249–70.

84 Adam LoBue

https://doi.org/10.1017/S1740022822000109 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1740022822000109


unique African personality and identity in a world in which the West’s neocolonial influence
appeared virtually unassailable.’111 By mimicking these debates IRD propagandists used the
LAB series to argue that the neocolonial danger lay not only to the West, but also to the East.
The series thus grafts Cold War specificities onto conversations that had long been staples of
African politics and print culture, ‘in which questions about political relationships were part
of a wider set of questions about what kind of society could and should be built.’112 However,
the LAB’s appeal to generic Pan-African sensibilities belied the complexity and competitiveness
of different streams of discourse and divisions within African politics, potentially undermining the
series’ appeal to African audiences.

The LAB project was discontinued in 1969, likely due to a combination of budget cuts and
‘partly because it had led to a proliferation of similar type leaflets attacking contrary targets which
saturated the market : : : and because there were beginning to be doubts expressed about the
authors’ identity.’113 In a way, perhaps, imitation of the LAB model speaks to a certain kind
of success for the project. More concretely, however, it is difficult to determine how effective
LAB leaflets were on the ground due to the nature of the files that have been released and what
they do and don’t tell us about how the LAB unfolded. Most of the declassified files pertain to the
topics and vocabulary of LAB texts. This data provides an insight into the psychology of British
anti-communism in Africa, insights that can perhaps be analogized to other parts of the Global
South. An official in the UK Information Office writes in 1961 that for propaganda projects to
succeed ‘they must be devised to fit the social and psychological, as well as political, frame within
which they take place.’114 I argue that the LAB files tell us more about the psychology and priorities
of IRD propagandists than they do about African readers. Correspondence around the project
reveals that IRD propagandists held paternalistic views of African politics and culture that in turn
influenced the form and substance of LAB texts. Similarly, LAB texts reflect anxieties about Cold
War geopolitics that may not have been of direct concern to recipients. However, I argue LAB
texts were perhaps more useful as ammunition in domestic political feuds. This argument is nec-
essarily speculative, but it aligns with recent scholarship on how African politicians manipulated
Cold War relationships to achieve goals more directly salient to politics in a national frame-
work.115 Whether LAB texts were in fact used in this manner, and whether this usage was pur-
poseful on the part of IRD or due to the agency of recipients, is a question that must be pursued in
further research on the series.

In other words, these files do not tell us how LAB texts may have shaped African political
debates on the ground, nor the details of how they were meant to be disseminated to a wide audi-
ence. The files contain many recipient lists and descriptions of mailing logistics. However, there is
no information on what, if anything, recipients did with the materials or indeed what IRD prop-
agandists expected them to do. Were they distributed or otherwise communicated to colleagues,
students, and journalists? Or were they the Cold War equivalent of the unsolicited junk mail that
clogs mailboxes to this day? There are brief references to leaflets making the rounds among pol-
iticians and journalists in certain settings and some evidence of LAB content filtering into African
media. What is missing is information on whether leaflets catalyzed specific actions by African
politicians or stirred debates among African readers. The letter to the editor pages of African
newspapers is the field with perhaps the most potential to answer the latter question, as they often
served as forums for debate on social and political issues throughout the twentieth century. As

111Burgess, ‘Mao in Zanzibar.’
112Emma Hunter, ‘Languages of Freedom in Decolonising Africa’, Transactions of the Royal Historical Society 27 (2017):

253–69: 260.
113Secret report, author and date unknown, FCO 95/2156, TNA.
114Murray McMullen, ‘The Information Target’, United Kingdom Information Office, Nairobi, Kenya. Undated but 1961,

FO 1110/1447, TNA.
115Sun, ‘Now the Cry’; Poppy Cullen, ‘“Playing Cold War Politics”: The Cold War in Anglo-Kenyan Relations in the 1960s’,

Cold War History 18, no. 1 (2018).

Journal of Global History 85

https://doi.org/10.1017/S1740022822000109 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1740022822000109


more files on IRD work in the decolonizing Global South become available to researchers, it may
become possible to systematically determine whether LAB texts were consequential in these
debates, or whether the series was sustained through its nine-year run solely by the optimism
of British propagandists.

Acknowledgements. I am thankful for the comments and suggestions provided by James R. Brennan, Robert Rouphail, Jenny
Peruski, three anonymous reviewers, and the editors for the Journal of Global History on versions of this article.

Appendix 1
LAB Leaflet No. 17. FCO 168/734, TNA.

From Khartoum:

From Addis Ababa: note: all sent by Air Mail.

From Dakar: note: all by Surface Mail

Destination Amount Language Type

Ethiopia 12 English Surface Mail
Gambia 10 ‘’ Air Mail
Ghana 36 ‘’ Air Mail
Kenya 21 ‘’ Surface Mail
Liberia 14 ‘’ Air Mail
Sierra Leone 8 ‘’ Air Mail
Uganda 13 ‘’ Surface Mail

Destination Amount Language

Nigeria 31 English
Nyasaland 14 ‘“”’
Northern Rhodesia 8 ‘’
Southern Rhodesia 9 ‘’
Tanganyika 14 ‘’
Zanzibar 14 ‘’
Somalia 9 ‘’

Destination Amount Language

Gabon 6 French
Mali 26 ‘’

86 Adam LoBue

https://doi.org/10.1017/S1740022822000109 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1740022822000109


From Casablanca: note: all by Air Mail

From Rabat/Meknes: note: all by Air Mail

Destination Amount Language

Ex-Belgian Congo 48 French
Ex-French Congo 15 ‘’
Dahomey 9 ‘’

Destination Amount Language

Burundi 6 French
Cameroun 15 ‘’
Chad 8 ‘’
Guinea 14
Ivory Coast 12
Niger 9
Central African Republic 8
Senegal 32
Togo 12
Haute Volta 7

Cite this article: LoBue A. 2023. ‘They must either be informed or they will be cominformed’: Covert propaganda, political
literacy, and cold war knowledge production in the Loyal African Brothers series. Journal of Global History 18: 68–87,
doi:10.1017/S1740022822000109

Journal of Global History 87

https://doi.org/10.1017/S1740022822000109 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1740022822000109
https://doi.org/10.1017/S1740022822000109

	`They must either be informed or they will be cominformed': Covert propaganda, political literacy, and cold war knowledge production in the Loyal African Brothers series1
	IRD and the communist threat to Africa
	The logistics of Loyal African Brothers
	Generic Pan-Africanism: discourse and authorship in Loyal African Brothers
	Africanizing the Cold War: Ghanaian subversion and anti-Arabism
	Conclusion
	Conclusion
	LAB Leaflet No. 17. FCO 168/734, TNA.



