
The First Casualty: Truth, Lies and Commercial

Opportunism in Chinese Newspapers during the First

Sino-Japanese War

WEIPIN TSAI

The First Sino-Japanese War during 1894 and 1895 was a dramatic moment in world events.
Not only did it catch the attention of the West but, for as long as it lasted, it became a
central focus of readers of newspapers in China in both English and Chinese. The Chinese
public was extremely eager to read any news that could be gathered about the war, and
newspaper proprietors grasped this opportunity to promote their businesses, competing
to provide the latest information using wartime reporting practices already established in
Britain and the United States. This paper explores the competition between two commercial
Chinese language newspapers, Shenbao and Xinwenbao, in order to elucidate the relationships
between patriotism, profit and readership during the First Sino-Japanese War. By comparing
and contrasting how news of the war was reported in both publications, and how it was
received by the public, we learn something of how these newspapers operated in gathering
and publishing reports of tremendous national events, and gain insight into how commercial
interests and readers’ reactions to news events influenced editorial policy.

War Reporting in the West and in China in the Second Half
of the Nineteenth century

In 1853, war erupted in the Crimean peninsula. The conflict lasted for more than two years,
and for many people in Britain, it was seen as a symbolic test of the spirit of British forces
and a physical projection of British imperial ambitions; but it also functioned as a very real
test of Britain’s true military strength on the battlefield. Of course, news was in high demand
at home, and thanks to the new technologies of railway and telegraph this was delivered with
unprecedented speed and immediacy, though this development was not much appreciated
by the British Government at that time.1

In London, The Times and London Daily News both managed to place their ‘Own Special
Correspondent’ with troops on the front line. Written in the style of war diaries, reports
carried vivid and detailed descriptions about battlefield victories and defeats. But there was
also an appetite for journalists’ reflections on the war and in particular their observations

1Trevor Royle, War Report: The War Correspondent’s View of Battle from the Crimea to the Falklands (Guildford,
1987), pp. 18–19.

JRAS, Series 3, 24, 1 (2014), pp. 145–163 C© The Royal Asiatic Society 2013
doi:10.1017/S1356186313000515

https://doi.org/10.1017/S1356186313000515 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1356186313000515


146 Weipin Tsai

on the conditions endured by the British soldiers.2 William Howard Russell (1820–1907),
a journalist for The Times, acclaimed in his day and later acknowledged as the first of a
long line of celebrated British war correspondents, broke new ground for readers with his
rapid dispatches from the front. Indeed, what reader wouldn’t be moved when reading the
following?

October 25 . . . At 11.10 our Light Cavalry Brigade rushed to the front . . . The whole brigade
scarcely made one effective regiment, according to the numbers of continental armies; and yet
it was more than we could spare. . . At 11.35, not a British soldier, except the dead and dying,
was left in front of these bloody Muscovite guns . . . 4pm. In our cavalry fight to-day we had 13
officers killed or missing, 156 men killed or missing, total 169; 21 officers wounded, 197 men
wounded, total 218; total killed, wounded, and missing 387. Horses killed or missing, 394; horses
wounded, 126; total 520.3

Russell’s report on ‘The Operations of the Siege’ was followed with more information
relating to the medical care of wounded soldiers. As the war progressed, ever larger amounts
of war-related material were rushed into print; from news to poem and novels, Britain
seemed suddenly flooded with war literature.4 Working closely with the railways, W.H. Smith
managed a large volume of distribution of newspapers and journals in the mid-nineteenth
century. The company applied a strict rule on Sunday rest, but this was suspended during
the Crimean War as so many people wanted to read the latest lists of dead and wounded.5

The public was caught up in war fever – not only were there massive commercial interests
associated with the war, but the soldiers’ families at home were eager to know about the
latest developments. News from the front became a valuable commodity. The material
provided by Russell and other correspondents was not sufficient to satisfy readers’ demands
for information, so The Times also accepted and published news from private letters sent by
soldiers and others at the front lines.6

The mid-nineteenth century may seem a rather early period to exemplify wartime news
reporting, but all the conditions are there to make it highly suitable for historical study. There
are a number of reasons why this period is so rich in resources for scholars. First, journalism
had become quite established as a profession by that time. Second, larger, more modern
types of wars were taking place in what was a flourishing period for nationalist ideas and
movements and also a time of conflict between established and emerging powers – so there is
plenty of material. Third, the invention of the telegraph brought journalism into a new age
of near-instant information, shrinking the world in terms of time and distance. Finally, there
was a genuinely global interest in wartime news, which in turn created compelling financial
and political incentives for media owners, commercial trading interests, and governments to
meet the demand. The establishment in the period of international news agencies such as
Havas and Reuters was the result of this new phenomenon.

2Philip Knightley, First Casualty: The War Correspondent as Hero and Myth-maker from the Crimea to Iraq
(Baltimore, Maryland, 2004), p. 6; Greg McLaughlin, The War Correspondent (London, 2002), pp. 49–51.

3‘The Operations of the Siege. (From Our Special Correspondent),’ The Times, 14 November 1854, p. 7.
4Stefanie Markovits, ‘Rushing into Print: “Participatory Journalism” during the Crimean War,’ Victorian

Studies, Vol. 50, No. 4 (Summer, 2008), pp. 559–586.
5Charles Wilson, First with the News: The History of W.H. Smith, 1792–1972 (London, 1985), p. 146.
6Stefanie Markovits, Ibid.

https://doi.org/10.1017/S1356186313000515 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1356186313000515


The First Casualty 147

Likewise in China the existence of the telegraph changed the way Chinese newspapers
operated, just as it had in Europe, though the Chinese transformation occurred several
decades later. An explosion in the demand for war news occurred in China during the Sino-
French War of 1883–1884 which was focused on southern China. After debates that had
lasted more than two decades, and just before the outbreak of the war, domestic telegraph
lines had finally been set up beyond Fujian and in the southern part of China, complementing
pre-existing lines further north. Other new links had also just come into service, such as
the line between Tianjin and Shanghai constructed in 1881.7 During the Sino-French War,
the ‘instant’ nature of communication made possible by the telegraph added significantly
to the degree of competition between rival titles in reporting the latest war news. From a
news-gathering perspective, the impact on newspapers of the availability of the telegraph was
very large. But the cost of transmitting news by telegraph placed a new and onerous financial
burden on newspaper publishers. For example, the transmission of just seventy characters
cost more than ten silver Taels – the equivalent of the revenue from half a month of five
columns of advertisements.8 As newspapers came to rely on the telegraph to transmit up-
to-the-minute information, expenses increased; and publishers had to find ways to increase
their circulations to offset this substantial cost.

On the outbreak of the Sino-French War, Shenbao ��, launched in 1872, was already
the most well-established commercial newspaper in Shanghai, and circulated broadly in
China.9 It sent correspondents to Canton, Hong Kong, Fujian, and Taiwan to get first-hand
news, and some reports were dispatched via telegraph to Shanghai. At the same time, Hubao
�� (the name was later changed to Zilin hubao ����), a new daily newspaper launched
in May 1882 under the wing of the English language North China Herald and North China
Daily News, was in a strong position to compete with Shenbao.10 Hubao shared good facilities
with the North China Daily News, both for news sent by telegraph from distant lands, and for
information from foreign sources.11 Although Shenbao and Hubao were Chinese language
newspapers and run on a day-to-day basis by Chinese managers, they were both owned by
British proprietors. To compete with the well-resourced Hubao, Shenbao had to extend its
news resources by translating news from newspapers in Hong Kong, interviewing serving

7Erik Baark, Lightning Wires: the Telegraph and China’s Technological Modernization, 1860–1890 (Westport, Conn.,
1997), pp. 163–166; Sun Li ��, Wanqing dianbao ji qi chuanbo guannian 1860–1911 ����������
1860–1911 [Telegraphy and Ideas of Communications in the Late Qing, 1860–1911] (Shanghai: Shanghai Shudian,
2007), p. 53.

8Sun Li, Wanqing dianbao ji qi chuanbo guannian, p. 96.
9Barbara Mittler, A Newspaper for China? Power, Identity, and Change in Shanghai’s News Media, 1872–1912

(Cambridge, Mass., 2004). For a broader debate on Chinese newspapers with the public sphere in the late nineteenth
century see Joining the global public: Word, image and city in early Chinese newspapers, 1870–1910, (ed.) Rudolf Wagner,
(Albany, 2007).

10‘Summary of News,’ North China Herald, 19 May 1882. The predecessor of Hubao/Zilin Hubao was Shanghai
xinbao ����. They were both off-shoots of the North China Herald and North China Daily News. Lin Yutang,
A History of the Press and Public Opinion in China (Illinois, 1936), pp. 81 and 87.

11Ma Guangren ���, Shanghai dangdai xinwenshi ������� [A Contemporary History of Journalism
in Shanghai] (Shanghai, Fudan daxue chubanshe, 2001), pp. 87–89; for the short history of Hubao, see Roswell S.
Britton, The Chinese Periodical Press, 1800–1912 (Shanghai: Kelly & Walsh, 1933, repr. Taipei, Chengwen chubanshe,
1976), pp. 51, 55 and 74.

https://doi.org/10.1017/S1356186313000515 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1356186313000515


148 Weipin Tsai

naval personnel, incorporating reports from news agencies, and soliciting information from
private correspondents.12

To respond to public demand, Shenbao also printed extra editions from time to time to
report the latest war news.13 In this rivalry, Shenbao proved to be the victor. Despite a good
start and high expectations, Hubao was not well managed from a commercial perspective,
and it did not capitalise on its resource-rich position. By the time its celebrity editor Cai
Erkang ��� (1851–1921) left in 1891,14 it was in decline, and when war broke out with
Japan in 1894, Shenbao would find its major competitor was no longer Hubao, but Xinwenbao
���, a newspaper established just a year before. There was significant public interest in
the war with Japan, while the intervening years had enabled correspondents and editors to
gain more experience in the use of the telegraph, setting up the period of the Sino-Japanese
War for an intense journalistic and commercial battle between rival publishers.

Battle-ready and Eager for the Fight

Despite the passing of more than 20 years since the Meiji Restoration in 1868, by the closing
decade of the nineteenth century neither China nor the West had a clear picture of the
revolutionary impact of the Japanese reforms. With the hindsight afforded to historians,
the outbreak of the First Sino-Japanese War in 1894 was not a surprise; but for those at the
time caught up in things as they unfolded, the sequence of events, carefully planned and
orchestrated by Japan, came as a shock. At the beginning of the War, Japan was not expected
to win.

Her [Japan’s] victories were the more conspicuous, because so unexpected; none of the grave
writers who had formed western opinion of the Far East had ever given a thought to the military
power of Japan; all serious consideration was given to China.15

Western countries, the Qing Court, and the Chinese people had all failed to understand that
Japan was now essentially reborn, that it had embraced Western technology over the previous
two and a half decades while creating a modern war machine. Thanks to its compactness,
as well as a deep, shared sense of “brotherhood throughout all classes” and loyalty to the
Emperor, Japan was able to demonstrate to the outer world its prowess in “the most concrete
form of patriotism”.16

In China, defeats in the Opium Wars of 1842 and 1860 had resulted in the launch of
the Self-Strengthening Movement in 1862. During this period, much effort had gone

12Chen Yushen ���, Wanqing baoyeshi ����� [The History of Journalism in the Late Qing] (Jinan,
Shandong huabao chubanshe, 2002), p. 48.

13Fang Hanqi ���, Zhongguo jindai baoyeshi ������� [The History of Modern Chinese
Newspapers] (Shanxi, Taiyuan: Shanxi renmin chubanshe, 1981), pp. 52–53.

14Ge Gongzhen ���, Zhongguo baoxueshi ����� [The History of Chinese Newspapers] (Shanghai:
Shangwu yinshuguan, 1935), p. 65. See also ‘”Xinwenbao chuangban jingguo ji qi gaikuang”�������

������ [The Establishment of Xinwenbao and its Survey],’ Dang’an yu shixue����� [Archives and
History], Issue 5, 2002, pp. 3–8.

15Vladimir (pseudonym for Zenone Volpicelli), The China-Japan War Compiled from Japanese, Chinese, and Foreign
Sources (New York: Charles Scribner’s Sons, 1896), p. 2.

16Jukichi Inouye, Japan-China War: The Naval Battle of Haiyang (Yokohama, Kelly & Walsh, Limited, 1896),
Preface, II.

https://doi.org/10.1017/S1356186313000515 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1356186313000515


The First Casualty 149

into modernising its military forces, including the creation of shipyards, arsenals, and
the equipping of modern armies. However, these military developments did not receive
consistent or unilateral support from the Qing Court. On the contrary, from 1885 until the
war with Japan, large parts of the budget earmarked for improving the Beiyang Army, the
Beiyang Fleet and the Nanyang Fleet were appropriated for the purposes of repairing and
constructing Emperor Dowager Cixi’s palaces and retreats.17

The majority of Chinese government officials did not have a perspective that was any
more informed than the Imperial court. On the eve of the War, Viceroy Li Hongzhang
��� (1823–1901), the official who had been in charge of much of the programme of
military modernisation for at least twenty years prior to the war, believed China had at
least enough strength to defend itself, if indeed it was not in a much more advantageous
situation.18 Robert Hart, 1835–1911, the long term Inspector General of the Chinese
Maritime Customs Service, shared the same optimistic view at the beginning of the war. He
wrote:

If the war lasts long enough we must win: Chinese grit, physique and numbers will beat Japanese
dash, drill and leadership – the Japs are at their best now, but we’ll improve every day!19

On the one hand, newspaper commentators were still deeply concerned by the weakness of
China since the Opium Wars; on the other, sharing Hart’s sentiment, they had developed
a sense of optimism about China’s potential for development, borne of a sense that things
were starting to change. These feelings were largely shared by the populace, who were
also witnessing the introduction of railways, telegraph, and steamships on the east coast and
Yangtze River. For the majority of readers of Chinese newspapers such as Shenbao, Shibao
�� in Tianjin, Hubao, and Wang Tao’s �� (1826–97) Xunhuan ribao ����, or other
politically-oriented newspapers, the programme of the Self-Strengthening Movement was a
familiar topic, often discussed within their preferred journal’s editoral pages.20 Readers were
told that a process of military modernisation had been conducted in both north and south
since 1862, and that military modernisation must have made impact on China.21 In short,
the ‘public opinion’ (yülun ��) represented in newspapers prior to the war was that China
would win.22 The conflict with Japan seemed to present itself as a great opportunity for

17Ji Pingzi ���, Cong yapian zhanzheng dao jiawu zhanzheng ���������� [From the Opium
Wars to the Jiawu War] (Taibei, Yunlong chuban, 2001), pp. 541–545. Robert Hart to James Duncan Campbell,
letter no. 947: ‘The Admiralty has had big sums paid to it yearly the last ten years and ought to have a balance of
36,000,000 taels, and lo! It has not a penny, having allowed the Emp. Dowager to draw on it for the many whims
she has been indulging in!’ The I.G. in Peking: Letters of Robert Hart Chinese Maritime Customs, 1868–1907, (ed.) John
King Fairbank, Katherine Frost Bruner, Elizabeth MacLeod Matheson, (Cambridge Mass., 1975), Vol. ii, p. 991.

18Ji Pingzi, Cong yapian zhanzheng dao jiawu zhanzheng, p. 648.
19Hart to James Duncan Campbell, letter 938, 5th August 1894, The I.G. in Peking, Vol. ii, pp. 980–981.
20Chen Yushen, Wanqing baoyeshi, p. 45. Tang Haijiang ���, Qingmo zhenglun baokan yu minzhong dongyuan –

yizhong zhengzhi wenhua de shijiao �����������–���������[Political Newspapers and
Journals of the Late Qing and Popular Mobilization: A Political Culture Perspective] (Beijing: Qinghua daxue
chubanshe, 2007), p. 43.

21‘Xingri pian (���) [On to Wake the Japanese],’ Shenbao, 3 August 1894; ‘Xiren lun huabing keyong (�
������) [The Westerners Think Chinese Troops are Ready],’ Shenbao, 12 August 1894.

22Gong Shuduo ���, ‘Jiawu zhanzheng qijian de shehui yülun (�����������) [The Public
Opinion in Society during the Jiawu War],’ Beijing shifan daxue xuebao �������� [Journal of Beijing
Normal University], no5 (1994), pp. 1–9. Timothy Richard, Forty-five Years in China (New York, Frederick A.
Stokes Company, 1916), p. 230.

https://doi.org/10.1017/S1356186313000515 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1356186313000515


150 Weipin Tsai

China to wash away feelings of shame and humiliation that had persisted since the Opium
Wars.23

With its government and people full of righteous emotion and convinced that it had
a duty to protect Korea, a long-time tributary state of China, there was no escaping war
with Japan, despite the lack of proper planning. This viewpoint was supported across the
print media. For example, in an editorial written in July 1894, entitled ‘On Why China
Cannot Avoid Engaging in War with Japan over the Korean Matter’ (Lun Zhongguo wei
Chaoxian shi bu ke bu yu Riben yizhan ������	
�
�����)24 the editor of
Shenbao argued China should grasp the opportunity to assert its authority and sovereignty
over Korea. So long as the Qing court and the country’s important statesmen decided to
focus their attention and devote their energy to prepare for the war, the impact of Chinese
troops on the Japanese army would be like “hot water melting snow”. China would be
victorious, and the Japanese would be very busy collecting their dead and tending to their
wounded. In another editorial entitled ‘On Preparation for the War’ (Chou zhan yi ��

�), Shenbao asserted that China had a responsibility to protect Korea, and it had to do so
unreservedly, with or without Japanese military provocation. Chinese troops should march
straight into Korea, and engage in a life or death battle with Japan.25

Some victories during the Sino-French War ten years previous were recalled in print and
this added to the Chinese air of self-confidence. Some readers dared to hope that with the
efforts undertaken under the banner of the Self-Strengthening movement over the previous
ten years, China’s military strength had significantly improved. For example, two months
into the Sino-Japanese War, a Xinwenbao editorial told its readers that the victories in the
battles between China and France had been more or less equally shared; but since then China
had invested significant resources in its navy, both north and south. The editorial went on
to remind people that Chinese naval forces had just held a big review in Tianjin attended
by Viceroy Li Hongzhang. Warships from the Beiyang (North Sea) and Nanyang (South
Sea) fleets met up to conduct the exercise; representatives from some Western navies also
attended, and they all praised the demonstration.26 From these editorials we can sense that
Chinese society was confident that their country would triumph in a war with Japan, and
Shenbao and Xinwenbao took care to position themselves for the coming hostilities.

Most Chinese-language newspapers in the second half of the nineteenth century were
owned by foreigners, particularly missionaries. Foreign ownership was particularly prevalent
in Shanghai, Canton and Hong Kong.27 The situation only started to change after the
end of the First Sino-Japanese War in 1895, when groups of Chinese intellectuals, shocked
by China’s defeat, started to set up their own newspapers to promote their new ideas for

23For the concept of shame and humiliation associated with Chinese nationalism, see Weipin Tsai, Reading
Shenbao: Nationalism, Consumerism and Individuality in China 1919–37 (Basingstoke, 2009), pp. 109–120; Peter Zarrow,
‘Historical Trauma: Anti-Manchuism and Memories of Atrocity in Late Qing China,’ History & Memory, Volume
16, Number 2 (Fall/Winter 2004), pp. 67–107.

24‘Lun Zhongguo wei Chaoxian shi bu ke bu yu Riben yizhan (������	
�
�����) [On
Why China Cannot Avoid Engaging in War with Japan over the Korean Matter],’ Shenbao, 21 July 1894.

25‘Chou zhan yi (���) [On Preparation for the War],’ Shenbao, 27 July 1894.
26‘Xu zhong wo bingzhi butonglun (�����
��) [On Chinese and Japanese Military Systems being

Different – Continued],’ Xinwenbao, 27 September 1894.
27Xiantao Zhang, The Origins of the Modern Chinese Press: The Influence of the Protestant Missionary Press

in Late Qing China (Abingdon, 2007), pp. 30–45.

https://doi.org/10.1017/S1356186313000515 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1356186313000515


The First Casualty 151

China.28 Shenbao and Xinwenbao had a particular background. Unlike competing missionary
owned Chinese language newspapers, both titles were owned by foreign-dominated business
interests, and each had a very strong commercial sense. The foreign owners of the North China
Daily News’ Chinese language title, Hubao, hired Chinese editors to run the newspapers,
write editorials, and produce literary sections to attract a local readership.29 The foreign
owners of Shenbao and Xinwenbao did the same.

While the early history of Shenbao has been extensively studied, the history of Xinwenbao
has been much less explored in academic work.30 Xinwenbao was founded through a
collaboration between the American textile merchant A.W. Danforth, the British journalist
F. F. Ferris (who had also been involved with Hubao), and the Chinese merchant Zhang
Shuhe ��� (1850–1919).31 Hubao’s Cai Erkang was headhunted to become the overall
editor.32 By this time, he wished to leave Hubao anyway, as he had tired of clashes with
colleagues. Although Cai Erkang left after six months for Wanguo gongbao ���� (A
Review of the Times) to work with Timothy Richard (����, 1845–1919), according
to his memoirs on his involvement with Xinwenbao, he put a lot of thought into setting
up the new business. Xinwenbao had fairly modest beginnings: besides Cai as editor, it had
nine journalists, F. F. Ferris working on translation, and another three people poached from
Hubao to do typesetting and proofreading.33

To compete with Shenbao, Xinwenbao adopted a similar typesetting style and page layout.
The names of both newspapers were placed horizontally, on the top of the first page and
above the large editorial. On the left hand side of the editorial was a space, running through
to the following page, devoted to major headlines. The headlines presented in this space
were always short and punchy, four to six characters, and the source of the information
was included: telegraph, translation, correspondent of the newspaper, important foreign
sources, or information from travellers, soldiers and merchants. In addition to political news,
Xinwenbao had a large amount of space across different pages given over to advertisements,
as well as sections devoted to commerce and literature, in order to target Shenbao’s readers
and win them over.

In order to get hold of as much nationwide news in as short a time as possible, those
involved in the launch of Xinwenbao wrote to their contacts around the country. One of

28Lin Yutang, A History of the Press and Public Opinion in China, p. 94. See also Tang Haijiang Qingmo zhenglun
baokan yu minzhong dongyuan, pp. 45–49.

29Ma Guangren. Shanghai dangdai xinwenshi, pp. 87–90. Barbara Mittler argues the editorial style of Shenbao is
the most critical reason that this foreign owned newspaper became popular in Chinese society. Barbara Mittler,
‘Domesticating an alien medium: Incorporating the Western-style newspaper into the Chinese public sphere,’
Joining the Global Public, pp. 29–30.

30There are two main reasons that Shenbao has attracted more attention: first, it was the longest-running Chinese
daily newspaper in the modern period; second, it was the largest in terms of sales, and had a good reputation. The
complete daily output of Shenbao was reprinted in 1987, which has made it more accessible to scholars. A digital
version is now also available.

31‘Xinwenbao gaikuang (�����) [The general situation of Xinwenbao],’ Xinwebaguan gaikuang (����

��) [The general situation of Xinwenbao house/or press?] (Shanghai, Xinwenbaoguan, 1931), p.2.
32Hu Daojing ���, ‘Xinwen baozhi sishinian shi, 1893–1933 (�����	��, 1893–1933) [The Forty

Year History of Xinwenbao, 1893–1933],’ Baoxue zazhi ���� [The Journal for Newspapers], Vol.1, Issue 2
1948, pp. 9–11. Shifen ��, ‘Xinwenbao (���),’ Zhongwai yuekan��	� [China and the West Monthly],
Vol.1, Issue 3, 1936, pp. 82–86.

33Cai Erkang, ‘Chuangxing xinwenbao ji (������) [The Record of the Establishment of Xinwenbao? ’ This
is Cai’s drafted memoirs, written on his personal essay practice paper. Shanghai Municipal Archives, Q430-1-173.

https://doi.org/10.1017/S1356186313000515 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1356186313000515


152 Weipin Tsai

their key instructions was that reports should be delivered by the express service provided by
private letter hongs (��), which was the established mail system for ordinary people in the
late Qing period.34 To make sure Xinwenbao would get off to a good start, Cai deliberately
choose 17 February 1892, the first day of the Chinese New Year, to launch the first issue,
when both Shenbao and Hubao had a three-day break, and people were hungry for news. To
lure readers, Xinwenbao was given away free, and delivered to major government buildings,
large households of local gentry and merchants, and popular teahouses and restaurants. By
the fourth day, when the giveaways ended and it was offered for regular sale, Cai claimed
that Xinwenbao already had more than a thousand subscribers (though his memoirs are not
necessarily supported by the circulation data that still exists).

In addition to the distribution arrangements mentioned above, Xinwenbao also worked
closely with the private letter hongs to ensure dissemination, and it had plans for distribution
beyond Shanghai. After Cai left the company, Ferris continued to work with the private
letter hongs. Ferris had two large batches of newspapers sent to Nanxiang riverside (north
west of Shanghai) by 12 midnight, and had them carried by foot paddle boat to Suzhou,
arriving by noon. After the consignment arrived in Suzhou, the batches of papers were split
into copies for locals and copies for sending on farther up river to other major towns along
the Yangtze. This guaranteed early arrival, and a big commercial advantage over Shenbao.35

After the First Sino-Japanese War started, although Cai had already left Xinwenbao, the model
he had set up was kept running.

Shenbao had experience of war reporting from the Sino-French War, and it took the
task of providing news of the upcoming war very seriously, seeking not only to secure its
status as the most successful commercial daily newspaper at that time, but also to extend its
market. Xinwenbao on the other hand sought to use this opportunity to expand its market
and establish itself as a serious rival. As we shall see, right from the outbreak of hostilities,
both titles adopted similar tactics of focusing heavily on any good news from the front, while
quietly burying true but unwelcome information about the real progress of the war.

The War for Readership

During the American Civil War (1861–1865), the war between newspapers had been similarly
fierce, as there was ‘serious money’ in selling news.36 Wilbur F. Storey, then editor of the
Chicago Times, ordered his reporter at the front to “Telegraph fully all news you can get, and
when there is no news, send rumors”.37 With this sort of attitude, added to the urgency of
getting stories to press, news sent through the telegraph was in general not carefully checked
for factual accuracy. In addition, editors during the American Civil War were not impartial;
on the contrary, this was a war of robust opinions. In China, as the events of 1894 and 1895

34Cai Erkang, Ibid. In fact before the establishment of the Chinese Post Office in 1896, both Shenbao and
Xinwenbao worked closely with the private letter hongs to deliver their publications outside Shanghai, using water
routes on both coasts and inland rivers.

35Hu Daojing, Ibid.
36Andrew S. Coopersmith, Fighting Words: An Illustrated History of Newspaper Accounts of the Civil War (New

York, 2004), p. xvi.
37Philip Knightley, First Casualty, p. 23.

https://doi.org/10.1017/S1356186313000515 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1356186313000515


The First Casualty 153

unfolded, there was a similar hunger for information, and people were happy to pay for any
available news about the war between China and Japan. However, while there were divided
views and emotions across America about the rights and wrongs of the American Civil War,
there was only one feeling amongst Chinese readers: a desire for a Chinese victory. This
emotion had a strong impact on the way both Shenbao and Xinwenbao reported wartime
news. With each requiring a large volume of news to publish daily, the challenge they
faced was how to manage readers’ expectation while attempting to report accurately on the
development of the war.

On 23 September 1894, about two months into the war but less than two months
away from celebrations for the Empress Dowager Cixi’s 60th birthday, Shenbao, published
confirmed news of a Chinese victory in sea battles on the Yellow Sea near the mouth of the
Yalu River.38 On most occasions since the war started, Shenbao had delivered positive news
to its readers, and tried to bury painful truth in long texts with punchy and positive headlines.
However, this battle was very critical as the Yalu River marked the border between Korea
and China. To lose this defensive line would mean the war would be carried onto Chinese
soil. China lost the battle, but its people were not told.

In its usual cheerful headline style, this report was entitled ‘A Detailed Description of
the Battle of Yalu River, a Confirmed Victory over the [Japanese] Dwarves’ (Xiangshu
Yalujiang shengwo quexin ���������). The battle occurred on 17 September,
and Shenbao’s information was based on a telegram from a foreigner in Tianjin. The report
provided details on the movements of the two fleets during the battle from 11 am to 5 pm,
and it described the tactics used by the Chinese Beiyang fleet commanded by admiral Ding
Richang ��� (1823–1882). The report stated that against strong winds at sea, the Japanese
fleets moved faster, though the Chinese sailors were very brave. It gave information about
the damage to warships and casualties on both sides, but towards the end it wrote that the
warship that carried the Japanese admiral was badly damaged, and that he might have even
been killed. Shenbao confidently pointed out that this telegram completely contradicted the
story from the Japanese side. Indeed, Shenbao scoffed at the Japanese version of the battle,
and concluded the Japanese fleet was heavily damaged and had no chance of returning to
the fight.

Three days later, Shenbao continued to publish news about the Battle of Yalu River. Fresh
information came from a letter written by a ‘friend’ of Shenbao. This individual had been
specifically sent to Tianjin by the newspaper to gather war information. The report, entitled
‘Supplementary War News’ (Zhanshi yuwen �	��), gave a vivid description of the
battle, even though Tianjin was a long way from the Yalu River.39

On 18th this month, our navy and the dwarves had a battle on the Yalu River and its outer sea.
It lasted from noon till 5 in the evening, and the battle was a forest of guns and a hail of bullets
sending flesh and blood flying. By the time the fighting stopped, thick smoke covered the whole
ocean. Three dwarf ships were smashed and sunk by our navy, and another three were damaged.

38‘Xiangshu Yalujiang shengwo quexin (���������) [A detailed Description of the Battle of Yalu
River, a Confirmed Victory over the (Japanese) Dwarves],’ Shenbao, 23 September 1894.

39‘Zhanshi yuwen (�	��) [Remaining War News],’ Shenbao, 27 September 1894.

https://doi.org/10.1017/S1356186313000515 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1356186313000515


154 Weipin Tsai

Our two ships, the Zhiyuan (��) and Jinyuan (��) were also damaged. The number of dead
dwarves was countless, though our troops weren’t completely unscathed either.

On the same day, Shenbao had carried more news to reinforce China’s ‘victory’. Under
the heading ‘The Dwarves Avoided Mentioning Their Defeat’ (Wonu huibai ����)
Shenbao wrote that it was well-known that China had defeated Japan at the Battle of the Yalu
River the Yalu River, despite Japanese claims that they had scored a big victory and that no
ship of theirs was damaged. The Japanese were like children who were still wet behind their
ears, and did not have a sense of shame.40

In this period, Xinwenbao adopted a more reserved approach. In general, it didn’t brag to
the same degree, and appeared to want to present more balanced reports to its readers. It
told its readers about China’s terrible defeat in the Battle of Pyongyang, soon after the Battle
of the Yalu River.41 On the other hand it still reported a Chinese ‘victory’ at the Battle of
the Yalu River. For example, in a report entitled ‘Follow-up Correspondence from a Friend
in Tainjin of a Confirmed Victory’ (Zailu Jin you handi shengwo queyin ���
���

���),42 Xinwenbao said that although it had been continuing to report on the Yalu River
battle over the previous few days, correspondence received from Tianjin had reinforced
the correctness of this information. It said when the Chinese navy saw the Japanese ships
coming, the eight Chinese ships arranged themselves in the shape of the word ‘eight’ �, and
the Chinese admiral was on the front ship. Unlike the Chinese arrangement, the Japanese
ships formed a straight line, and when each ship passed the Chinese vessels, it fired once.

The Chinese fought back, and soon the Japanese changed their tactics. They formed a
circle to surround the Chinese navy, attacking from all directions. The Jiyuan (��) was
attacked and damaged in more than two hundred places, with the largest hole being about
three inches (
�). Constantin von Hannecken (a German military consultant fighting with
the Chinese navy) bravely waved the military flag and encouraged the Chinese sailors not to
give up, but to fight on. After three hours the ocean was covered with smoke. Although the
Chinese ships were damaged they were still repairable, unlike some Japanese ones, which
were sunk.

So went the Xinwenbao report. But what of the ‘truth’? Even today, the outcome of
the battle is somewhat unclear: currently available sources cannot give firm figures for the
losses among the ships engaged. We do know that both Japan and China lost warships and
sustained damage to their fleets during the battle, though the contemporary verdict is that
China suffered the more serious losses.43 What is really striking though, is the detailed
descriptions the two newspapers provided for their readers. Both Shenbao and Xinwenbao
commonly employed a traditional, semi-vernacular writing style, with vivid storylines, but
without any punctuation. This style, quite different to that of normal journalistic reporting,
made heavy use of extravagant, lush descriptions and slow, highly detailed narratives of the

40‘Wonu huibai (����) [The Dwarves Avoided Mentioning Their Defeat],’ Shenbao, 27 September 1894.
41‘Xiangshu Pingrang baihao (������)[Detailed Description on the Pyongyang Defeat], ’ Xinwenbao,

28 September 1894.
42‘Zailu Jin you handi shengwo queyin (���
������) [Follow-up Correspondence from a Friend

in Tianjin of a Confirmed Victory],’ Xinwenbao, 28 September 1894.
43S.C.M. Paine. 2005. The Sino-Japanese War of 1894–1895: Perception, Power, and Primacy (New York, 2005),

pp. 179–180.

https://doi.org/10.1017/S1356186313000515 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1356186313000515


The First Casualty 155

course of battles, reflected the literary taste of many readers during that time: Mandarin
Duck and Butterfly (yuanyang hudie pai �����) literature.44 Indeed, the reports of
battles over those few months since the start of the war can be read, in both newspapers, as
a piece of serialised literature.

In this regard, these ‘reports’ on the First Sino-Japanese War share similarities in style with
the vivid, highly detailed tales of war in Homer’s Iliad, or the structure and style of Luo
Guanzhong’s The Romance of Three Kingdoms (Sanguo yanyi 
���) written during the
Ming Dynasty in the form of ‘zhanghui xiaoshuo’ (����). The word zhanghui means
chapter, and while each chapter was a self-contained entity with its own title, cliffhangers
were used as literary devices to keep readers engaged.

Alexander Pope’s comment on his translation of Homer’s Iliad (1715) is equally applicable
to the ‘literature’ we read in newspaper reports of battle scenes of the First Sino-Japanese
War. Pope said:

Nothing is so surprising as the descriptions of Homer’s battles, which take up no less than half
the Iliad, and are supplied with so vast a variety of incidents that no one bears a likeness to
another; such different kinds of deaths, that no two heroes are wounded in the same manner;
and such a profusion of noble ideas, that every battle rises above the last in greatness, horror and
confusion.45

What war reporter, writing in 1894 and 1895, would have been able to have such close access
to troops on the battle field as to witness how individual soldiers died, each in a unique
way, or recall how two heroes came to be wounded in different manners? The reports on
the Battle of the Yalu River are really exercises in poetic fiction, a tendency that can also be
seen in Xinwenbao’s report from May 1895 entitled ‘The Real Account of the Yashan War
Affair’ (Yashan zhanshi jishi ���	��):

Deputy Captain Shen Shouchang ��� (1865–94) was hit by a bullet directly through his head
from the ‘ship of dwarves’. Shen died straight away, but his blood and brains were spattered on
the clothes of the soldiers who were next to him.46

Just as Pope observed that Homer’s descriptions of heroic deaths were replete with gory
details which gave readers a great deal of satisfaction, Xinwenbao’s ‘reports’ of battles were
equally intended to produce an emotional effect on the reader. Moses Finley, a historian
of ancient Greece, emphasises that the kind of epic the Iliad represents is not history, but
‘myth’:

It was narrative, detailed and precise, with minute descriptions of fighting and sailing and feasting
and burials and sacrifices, all very real and very vivid; it may even contain, buried away, some
kernels of historical fact – but it was not history. Like all myth, it was timeless.47

44Mandarin Duck and Butterfly literature was popular during the late Qing and early Republican period. The
themes of this style of literature were broad, but many of them were about romance, legend, and martial arts. They
were not seen as serious literature but were intended to be very entertaining and easy to read. See Perry Link,
Mandarin Ducks and Butterflies: Popular Fiction in Early Twentieth Century Chinese Cities (Berkeley, 1981).

45Trevor Royle, War Report, p. 11.
46‘Yashan zhanshi jishi (���	��) [The Real Account of the Yashan War Affair],’ Xinwenbao, 21 May

1895.
47M. I. Finley, ‘Myth, Memory, and History.’ History and Theory, 4:3 (1965), pp. 281–302.

https://doi.org/10.1017/S1356186313000515 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1356186313000515


156 Weipin Tsai

Finley’s point about the Iliad and the kind of narrative employed not only has strong resonance
with the fourteenth century Chinese novels such as Three Kingdoms and Water Margin ���,
but also the war reports under discussion in this paper. Indeed, the narrative descriptions we
read display a literary sensibility of exactly the kind that is found in these classical novels. If
we disregard the references to the technology of modern warfare (guns and so forth) there
would be little to stop us treating many of the passages they contain as interchangeable.

As the Chinese New Year approached, Shenbao and Xinwenbao felt even more obliged to
bring good news to their readers. Around the end of January 1895, on the eve of Chinese
New Year, the war was approaching Weihaiwei��� and Yantai��, and Japan continued
to push its front line forward. The fall of Weihaiwei was potentially more serious than the
fall of Port Arthur, because much of the Chinese fleet and many troops were stationed at
Weihaiwei.48 Moreover, Weihaiwei was close to Shanghai, and to major treaty ports such as
Tianjin, Qingdao and Yantai.

On the fourth day of the Chinese New Year, Shenbao and Xinwenbao ran their first
editions of the year. To mark the occasion, Shenbao reproduced a large woodblock print (see
Figure 1).49

At the top left hand corner of the print, a warrior god descends from heaven in a glorious
cloud, accompanied by flags and other heavenly beings. In the main body of the picture well-
dressed people are emerging joyfully from their tidy, nicely arranged households. Lanterns
are neatly hung in the corridors, making a good contrast to the cherry trees blossoming in
the garden. Children and adults are placing firecrackers and people are celebrating the New
Year with laughter and greetings.

To accompany such a celebratory image on its front page, Shenbao brought several pieces
of good news about the war to its readers. One of them was entitled ‘Military Information
from Liao-Shen’ (Liaoshen junqing ����):

Among the noise of firecrackers, the households look much brighter against/supported by cherry
blossoms . . . suddenly there was a letter, carried in its feet by a swallow, which was written very
neatly, and which brought details of military developments in Fengtian [Shenyang]. 50

The report continued that a ‘friend’ was specially sent to Yingkou in the Liaodong Peninsula
to collect the war-related information dispatched in this letter. It described the terrible
conditions the Japanese troops were experiencing during the severe cold weather in northeast
China. Their hands and feet suffered from frostbite, and some of them who couldn’t stand
the pain had even hanged themselves in the forest. Those who survived had been looting,
raping, and burning the villages.

Next to this item was another piece of encouraging information about how Japanese forces
had secretly tried to land on Longxudao ��� (Dragon Whiskers Island), near Yantai. The
report provided an exciting story about how the Chinese troops held out until midnight

48Vladimir, The China-Japan War Compiled from Japanese, Chinese, and Foreign Sources, p. 270.
49Shenbao 29 January 1895. Shenbao stated that the first issue of the New Year would be published on the fourth

day of the New Year: see ‘Cinian xiaodu ���� (A Little Note for New Year Break),’ Shenbao, 23 January 1895.
However, the current Shenbao on-line database mistakenly joins the issue of 19 January 1895 (the first issue of 1895
on the fourth day of Guangxu year 21) with the issue of 23 January 1895.

50‘Liaoshen junqing (����) [Military Information from Liao-Shen],’ Shenbao, 29 January 1895.

https://doi.org/10.1017/S1356186313000515 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1356186313000515


The First Casualty 157

Figure 1. New Year woodblock, Shenbao, 29 January 1895.

to drive off the Japanese invasion attempt. Many Japanese were injured and left. After the
Japanese reorganised, they attacked a different location on the island with large warships, and
this time they landed successfully. Without sufficient support, Chinese troops were forced
to withdraw from Rongcheng County. Residents in the area were upset and confused, until
the noise of firecrackers took them by surprise; they soon found out that American troops
had arrived to protect local people and businesses. At this point, people from all nations [in
Yantai treaty port and the nearby areas] let off more firecrackers to celebrate.51

That same day, Xinwenbao also felt a duty towards its readers to provide cheerful information
for the New Year. Even without a fancy woodblock print, Xinwenbao managed to provide
a substantial article to greet its readers, entitled ‘Delighted to Learn Our Troops Won the

51‘Wojian kuibian (����) [Dwarf Ships Peeped at the Margins of the Territory],’ Shenbao, 29 January 1895.

https://doi.org/10.1017/S1356186313000515 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1356186313000515


158 Weipin Tsai

Battle of Weihai at the New Year’ (Xiwen wojun Weihai yuandan huoshengshi �����

�	���	).52 In this article, the atmosphere of the Chinese New Year celebration was
meshed together with the joy over the ‘victory’ of the Battle of Weihai. The celebratory style
of writing and the tone of excitement adopted were intended to express the happiness of
the whole nation. On the one hand the article described how sneaky the Japanese ‘dwarves’
were, and asserted that this was how they had managed to win some battles in the last few
months; on the other hand Xinwenbao encouraged its readers by insisting that the Chinese
forces had five special tactics at their disposal to deal with the Japanese and wouldn’t make
the same mistakes as before by falling for Japanese tricks. Xinwenbao asserted that the victory
of China was just like the light of sun and moon returning to earth once again, and the
editor proudly stated that he had carefully chosen the luckiest day of the year to deliver this
piece of good news to its readers. The article added that hopefully this good news would
bring even more pleasure and good fortune to readers for the rest of the year, and went on to
describe in detail the Battle of Weihai which had taken place during the Chinese New Year
holiday, describing the good weather during the battle, and the high spirits of the Chinese
troops.

It would not be fair to think that either Shenbao or Xinwenbao made no effort to convey
the real military picture over the previous few months: in fact, the main developments were
generally featured. Yet on most days, an unwelcome truth would be published amongst many
other pieces of false information. This practice allowed readers to choose to read what would
please them, rather than what they might need to know or needed to be confronted with.
The need to grow circulation during the Sino-Japanese War meant that both Shenbao and
Xinwenbao were caught between patriotic feeling, commercial imperatives, and professional
principles. Nevertheless, as the war progressed, both newspapers needed to find ways explain
to their readers why more and more Chinese ships were being lost, and why the Japanese
were advancing towards and even landing on Chinese territory.

In the Newspapers’ Defence

Although both Shenbao and Xinwenbao sought to maintain and build circulation during the
conflict through consistently bringing ‘good news’ to their readers, often by mythologising
their reports, they remained aware of the need to maintain journalistic standards. Both
attempted to bolster their reputations for professionalism by commenting on the quality of
war news that they and their competitors produced.

During the Sino-French War, when explaining why it had published incorrect
information, Shenbao had blamed the resources available to it at the time. In an article entitled
‘On the Difficulty of Really Knowing Military Information’ (Lun junbao buyi zhuozhi
���
���), it justified errors by insisting that it was very hard to get hold of reliable
news in wartime because of long distances, the secretive nature of military information,
and the consequent preponderance of unsubstantiated rumour. In such a situation, Shenbao
insisted it had no choice but to utilise all available information presented to it via all sorts

52‘Xiwen wojun Weihai yuandan huoshengshi (������	���	) [Delighted to learn our troops
won the battle of Weihai at the New Year],’ Xinwenbao, 1 February 1895.

https://doi.org/10.1017/S1356186313000515 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1356186313000515


The First Casualty 159

of channels: telegraph, western business contacts, Chinese government, private letters of
Chinese businessmen, translations from foreign newspapers in Hong Kong, even information
from the French themselves. Even when there was doubt about a piece of information,
Shenbao would publish whatever information came into its possession. Shenbao added that
war could develop and change very fast, and that it was difficult to adequately confirm news
reported from any source.53 In short, the unpredictable nature of war, long distances, and
confusing and unreliable information sources were the reasons why Shenbao had provided
wrong news to its readers.

Ten years later both Shenbao and Xinwenbao blamed similar factors for their mistakes
in reporting the war with Japan. For example at the end of November 1894, Xinwenbao
published a long editorial to discuss the great difficulty of getting correct military information
during the wartime, and pointed out many reasons why reports from the sources mentioned
above might turn out to be false.54 Xinwenbao particularly blamed western newspapers in
China as responsible for spreading false information, sometimes unwittingly, because they
had much more access to information disseminated by telegraph. It claimed that, knowing
Chinese newspapers relied heavily on information printed in western-language newspapers,
the Japanese were using the telegraph to release false information to western news agencies
to create confusion.

Indeed, although Shenbao and Xinwenbao were competing with each other, they also found
a common enemy: foreign language commercial newspapers in China, or more precisely
the North China Herald and North China Daily News. Shenbao supported Xinwenbao’s view
above, and protested that foreign newspapers should not be used by Japanese to spread
false information and rumours. For example, in November 1894, Shenbao noted that some
Chinese readers had started to get anxious after reading news about Japanese victories in
north east China in foreign language newspapers. It reported that some Chinese people
were transferring their anger away from the Japanese and towards the foreign language
newspapers.55

Did foreign-language newspapers really help Japan in spreading false information to
confuse the Chinese people? The reality is more complicated than the accusations made
by Shenbao and Xinwenbao. Apart from the combatants, Japan, Korea, and China, the war
was closely watched by many other countries. With so many political and commercial
interests associated with the leading western powers in East Asia at that time, readers and
governments in Britain, France, Russia, Germany and the United States were observing the
war closely. In addition, this war was marked by the first engagements of the latest modern

53‘Lun junbao buyi zhuozhi (���
���) [On the Difficulty of Really Knowing Military Information],’
Shenbao, 10 April 1884.

54‘Lun junbao queshi zhinan (�������) [On the Difficulty in Getting Accurate Military Information],’
Xinwenbao, 30 November 1894. See also ’Yu ke tan lianri benbao suoyi woren dianxin (�	���������

��) [On the Dwarfs’ Telegrams Translated by This Newspaper Continuously for Days ’ Shenbao, 20 September
1894; Shenbao also blamed the Chinese government for keeping information secret, see ‘Lun Zhongguo zhihuan
zaihu qi (��������) [China’s Main Problem is its Tendency to Deceive ’ Shenbao, 10 November 1894.

55‘Xingjun yi renxin wei shengfu shuo (���������) [People’s Hearts Decide Victory or Defeat in
Military Action],’ Shenbao, 27 November 1894.

https://doi.org/10.1017/S1356186313000515 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1356186313000515


160 Weipin Tsai

warships, many of them made in Germany or Britain, which ensured that naval and military
experts were paying very close attention.56

This complex situation made the position of the foreign language press rather interesting.
If we take the North China Daily News, the most popular Shanghai English daily at the time,
as an example we see that it encountered precisely the same issues of partisanship versus
“accuracy” that troubled Shenbao and Xinwenbao. In her book, The Sino-Japanese War of
1894–1895, S. C. M. Paine explores how the culture of the North China Daily News (NCDN
hereafter) determined the way its staff reported wartime news. She also investigates the role
this newspaper played in events through its interaction with other players during the war,
including foreign business interests in China and across Asia, Chinese language readers, other
newspapers, the Chinese government, the Japanese government, and the British government.

Right at the beginning of the military conflict, telegraphic communication in Beijing
was interrupted by flooding.57 As the war developed, the telegraph cable between China
and Korea was damaged, and remained unusable for most of the war, as did the line from
China to Japan. The few telegrams that were occasionally able to be sent via these channels
took much longer than was customary. Only a very few correspondents were allowed to get
to the front lines, with strict controls on what they were allowed to report when they got
there.58 With both telegraph and travel restricted, information from these correspondents
took a long time – sometimes weeks – to arrive at headquarters back in Shanghai, and even
then the picture might be either wrong (due to correspondents’ limited access at the front)
or out of date.

Just like Xinwenbao and Shenbao, the NCDN had to amplify this information using irregular
sources who had some access to the war zone, including Customs employees, soldiers, and
diplomats, whose perception of what was going on was often limited or even wrong.
However, there was also some truth to Xinwenbao and Shenbao’s allegations, because the
Japanese government did actually feed newspapers a lot of information, sometimes accurate,
sometimes deliberately false, and the NCDN was aware of this. Despite China’s endemic
problems, the NCDN long remained loyal to its homeland, and on the whole it tended to
prefer sources from the Chinese side.59 Reports from various sources about Japan’s victories
soon began to arrive in China, the NCDN eventually started to report Japanese victories
in battles as soon as they were confirmed. By doing so, it inevitably offended the Chinese
public, but at the same time this afforded both Shenbao and Xinwenbao an opportunity to
assert their status as Chinese newspapers for Chinese people, conveniently ignoring the fact
that both were the creations of foreign investors.

Unlike the NCDN’s hot-headed attitude toward wartime news, newspapers in Britian
could afford to be more objective towards interpretation of events. For example, the London-
based Pall Mall Gazette marked both Japan and China as “splendid liars”, noting that much

56Jukichi Inouye, Japan-China War, p.1.
57‘Critical situation in Korea,’ The Pall Mall Gazette, 23 July 1894.
58S. C. M. Paine, The Sino-Japanese War, p. 188.
59S. C. M. Paine, The Sino-Japanese War, pp. 159–195; see also Ji Pingzi, Cong yapian zhanzheng dao jiawu

zhanzheng, pp. 673–688.

https://doi.org/10.1017/S1356186313000515 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1356186313000515


The First Casualty 161

false information was deliberately spread by both parties.60 The Pall Mall Gazette reflected
on the matter of news authenticity in a rather satirical tone:

From the East comes a perfect Babel of rumours. We should really have to suspend all comment
upon China and Japan and their quarrel until we have appointed a Royal Commission to inquire
into the facts . . . First we hear of a Japanese victory at sea, and then of a repulse of the Japanese
forces by land, culminating in a loss of 2,000 men; and now we are assured, officially, that the
Chinese have been routed at Asan, and, unofficially, that three of their war vessels have been
captured . . . if you cannot win a battle on land or sea, you can win it on paper, and let the West
know it. But if the West be wise and wary, these fables will not be swallowed with undue haste.61

Conclusion

In Japan, images from the war with China were made into woodblock prints and sold cheaply
to the public. In these colourful scenes, remarkably tall and dashing Japanese generals and
soldiers were portrayed acting professionally in war operations, wearing smart and modern
uniforms that made a great contrast to the hapless, defeated Chinese troops in old-fashioned
dress.62 Comparison with similar woodblock prints made on the Chinese side is instructive.
For example a short series entitled Pictorial of the Destruction of the Japanese Dwarfs (Jiaowo
huabao ����) was sold in Shanghai, and its creators claimed that what was printed was
an authentic representation of current news reports.63 These images were less well made
in quality, but what is notable is the content: while the Chinese troops still appeared in
traditional Qing military dress, they win battles through adopting ancient Chinese military
tactics, such as an unexpected midnight attack spearheaded by an armoured herd of bulls.64

The Chinese woodblock images reflect strong beliefs and expectations among the Chinese
public, and these sentiments are precisely what we see reflected in the competition between
Shenbao and Xinwenbao.

Despite their consistent empathy with their readers and their unreserved nationalism
throughout the First Sino-Japanese War, both Shenbao and Xinwenbao started to report on
peace negotiations as soon as Viceroy Li Hongzhang departed for Japan in the spring 1895.
At this point, the tenor of editorial comment immediately began to shift. Many articles took

60‘The Chino-Japanese War,’ The Pall Mall Gazette, 29 September 1894.
61‘Oh, East is East and West is West,’ The Pall Mall Gazette, 6 August 6, 1894; see also C. M. Paine, The

Sino-Japanese War, p. 160.
62Shumpei Okamoto, Impressions of the Front: Woodcuts of the Sino-Japanese War, 1894–95 (Pennsylvania, 1983);

see also ‘Throwing Off Asia II: Woodblock Prints of the Sino-Japanese War (1894–95)’, MIT Visualising Cultures:
http://ocw.mit.edu/ans7870/21f/21f.027/throwing off asia 02/ (Accessed 22 February 2013).

63Jiaowo huabao ���� [The Pictorial of Destroying the Japanese Dwarfs], produced by Zhanbisheng zhai ���

�[The Studio of Inevitable Victory], Shanghai, 1894 (?). Collection of the British Museum. It is worth pointing
out, the most successfully sold Chinese literature associated with this war was Zhongdong zhanji benmo�
���

� [The Whole Course of the First Sino-Japanese War], jointly complied by Cai Erkang and Young John Allen
(���1836–1907) and published by the Society for the Diffusion of Christian and General Knowledge Among
the Chinese in 1896. As this publication was extremely popular, it was soon printed by other un-authorised and
un-known publishers. The American Ambassador at that time, on behalf of the named Society made a formal
complaint to the Shanghai local authority, and the latter put a notice in Shenbao to prohibit such ‘illegal’ activity.
See ‘Gaoshi zhaodeng (����) [Notice],’ Shenbao, 9 February 1897.

64The horns of bulls were tied with both sharp swords and lanterns, and they were set running in front of
well-organised Chinese solders.

https://doi.org/10.1017/S1356186313000515 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1356186313000515


162 Weipin Tsai

on the task of examining the reasons for China’s defeat, and why the Self-Strengthening
Movement had failed. They also argued it was the time for China to face reality, and
‘strengthen’ itself properly once again.65 Readers were told about how people in Taiwan
were resisting the Japanese. The focus of war reporting shifted, but the patriotic discourse
did not die off.

A product of the hybrid nature of the newspaper business in China in the second half
of the nineteenth century, when newspapers produced in the Chinese language were still
owned by foreign proprietors, the commercialisation of wartime news and its impact on
reporting can first be observed in a simple form during the Sino-French War. A decade later,
competition for readers through partisan, patriotic presentation of news events reached a far
higher level of sophistication in the First Sino-Japanese War, which proved to be a far more
dramatic event for China with an even higher demand for information from the reading
public. As one foreign resident in China at that time observed:

‘If we may liken the effect of the Japan-Chinese War on China to a severe electric shock, we
may also speak of the Native Press as a telegraphic system conveying an electric current of new
ideas throughout the length and breadth of the land.’66

So what was the result of this fierce commercial battle? The facts would appear to support
a clear win for the upstart Xinwenbao. In 1893, Xinwenbao’s daily circulation on average was
only 300. By 1894, its daily sale had reached 3,000 copies on average, and 12,000 in 1900,
all told a 3,000 per cent increase67. Circulation data is not available for Shenbao during the
period but in 1912 it was selling 7,000 copies daily.68 Although these figures appear low, it
has been suggested that each copy was read by a hundred people in the late 1880s and at
least nine people in the early twentieth century. Once one copy was read in one locale, it
was often re-sold in the afternoon, or passed on to the village folk, or sent on to family
members in other places.69 Xinwenbao’s success was not just the result of its tactics during the
Sino-Japanese War, but it certainly used this opportunity well to compete with the other
Chinese language daily newspapers, Shenbao and Hubao. As for the long-established Shenbao,
competition spurred it to great efforts in reporting the Sino-Japanese War in a bid to hold
on to its position as market leader.

Even though Xinwenbao and Shenbao were controlled respectively by American and
British owners at that time, they both adopted an editorial position strongly supporting
Chinese nationalism in order to sell their newspapers. Yet just like British and United
States newspapers during the Crimean War and the American Civil War, both Xinwenbao

65‘Zonglun zhongwo dashi’ (�����	) [A High Level View of the General Situation with China and
Japan],’ Xinwenbao, 10 April 1895.

66Ernest Box, ‘Native Newspapers,’ North China Herald, 17 October 1898.
67Cai Erkang’s claim that Xinwenbao had more than 1,000 subscriptions soon after launch was noted above.

If true, the figure of 300 copies might reflect the figure after the initial excitement of the launch subsided. For
Xinwenbao’s circulation see the figures and table provided by Xinwenbao and published in Xinwebaguan gaikuang, Ibid.
(please refer to footnote 31).

68Ma Guangren, Shanghai dangdai xinwenshi, p. 549.
69‘A well to-do-merchant will go a considerable distance to get a reading of a friend’s Hupao or Shenpao

[Shenbao], and the friend will sell the paper in the afternoon of the day of its publication to newsmen who sent it
into the country.’ ‘The March of the Mongols,’ North China Herald, 1 March 1889; See also Weipin Tsai, Reading
Shenbao, pp. 161–162.

https://doi.org/10.1017/S1356186313000515 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1356186313000515


The First Casualty 163

and Shenbao were forced to rush into print by commercial imperatives. They were driven
not just by patriotism, but also by the profit motive. The use of the telegraph provided
faster transmission of information, while a lack of trust over the quality and motives of
telegraph sources added a more murky quality to military information. Chinese newspapers
had become peers of those in Britain and United States: commercial ventures producing
content tailored to suit their readers’ tastes and viewpoints.

<weipin.tsai@rhul.ac.uk>

weipin tsai
Royal Holloway, University of London

https://doi.org/10.1017/S1356186313000515 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1356186313000515

